Problemen met toerental h200

• NP

Wij hebben een hyundai h200 uit 1999 en hebben daar al dik een jaar ontzettende problemen mee. Ondertussen zijn er al verschillende onderdelen vervangen maar het probleem blijft terugkomen.

Ik ben heel benieuwd of iemand dit probleem herkent en wat er aan te doen is.

tijdens het rijden gebeurt het met enige regelmaat dat plotseling het toerental enorm oploopt, zo erg zelfs dat de toerenteller volledig het rood in schiet en er is dan niet meer mee te rijden. Het toerental is niet meer omlaag te krijgen, wat je ook doet, dus dan maar snel de motor af voordat we em opblazen. heel soms helpt een beetje spelen met de koppeling, de koppeling iets terughalen waardoor het toerental ietsje zakt maar rijden is echt onmogelijk.

Het gekke is dat dit vaak gebeurt op het moment dat je wilt gaan schakelen en je de koppeling intrapt. Normaliter gaan de toeren dan omlaag, maar niet bij onze auto, hij gaat vol het rood in.

Vaak kun je het al aan voelen komen doordat de auto een beetje gaat trillen en het gaspedaal soms iets lijkt te blijven hangen. Dit is echter weer snel over totdat je dus de koppeling intrapt en het toerental een eigen leven gaat leiden.

Wanneer dit zich voordoet en we weer eens op de vluchtstrook staan, moeten we de auto even af laten koelen, paar minuutjes en de auto doet het meestal weer. In de winter hebben we er geen last van gehad, het wordt nu echter weer warmer weer en dat betekent problemen! hoe warmer de motor, hoe erger het probleem lijkt te worden.

De auto heeft al vele malen bij de garage gestaan en er is al het een en ander vernieuwd echter het probleem is nog steeds niet opgelost. Er is bij meerdere dealers navraag gedaan en ook bij de importeur, iedere keer werd er gezegd, dat zal dit of dat wel wezen en werd het vervangen, het probleem is echter nog steeds niet opgelost en het heeft al flink wat geld gekost.

Het gekke is dat de auto het vorig jaar zomer na een reparatie al een half jaar goed deed, totdat ineens het noodlot weer toesloeg en het probleem weer terug was. Op het moment dat de auto volledig nagekeken wordt is er vaak niets te vinden omdat het probleem zich niet continue uit.

Ik ben heel benieuwd of iemand deze problemen herkend en of iemand enig idee heeft wat er aan te doen is.

ik hoor het graag,

mvg,

NP

• Nathalie

nog een korte aanvulling:

Wij hebben vorig jaar de airco laten bijvullen. Iedere keer als we de airco aanzetten gaat het ook mis (als ie uitstaat kan het net zo goed misgaan maar als we de airco aanzetten is het zeker bingo) Om de motor zoveel mogelijk koeling te geven rijden we nu continue met de motorkap een stukje open en met enige regelmaat gaat ook de verwarming aan om maar zoveel mogelijk warme lucht kwijt te raken. In de winter is dat niet zo erg maar ja, in de zomer….

Je merkt wel dat het helpt om met de motorkap open te rijden maar nu het warmer wordt en de lucht ook warmer wordt is het geen echte optie meer omdat het dan ook niet meer werkt.

Als ik het zo bekijk (maar ik heb er niet zoveel verstand van) lijkt het een koelingsprobleem, de garage zegt echter van niet, wij weten het niet meer, iemand anders misschien?

• Jan

zou een probleem kunnen zijn met de massaaansluitingen van de dieselpomp, is vaak lastig te vinden. Is de bedrading van de dieselpomp al doorgesoldeerd? (modificatie van hyundai)

Ik zelf had problemen (gelukkig binnen de garantie) dat het toerental ook heel erg heen en weer vloog, vooral tijdens de opwarmfase van de motor. Pas na lang aandringen hebben ze de volgens mij defecte potmeter waar je gas mee geeft vervangen en was het verholpen.

Misschien kun je er wat mee, succes

• Frank Stuifbergen

Lijkt me niet dat het met die aansluiting - soldering van de dieselpomp te maken heeft, bij onze vorige H200 hebben ze die ook na een paar jaar doorgesoldeerd. Maar zulke klachten hadden we niet, voordat ie gesoldeerd werd. Pomp ging gewoon belachelijk veel diesel inspuiten, dat de hele straat vol zwarte rook stond. Maar toerental veranderde niets aan. Toen ie eenmaal gesoldeerd was, bleven klachten weg. Maargoed, zou ook geen idee hebben wat het probleem dan wel is.

• Rick

Ook ik ken dit probleem echter niet bij de H200 maar bij de Tucson.Al 4x terug geweest lambda sondes vervangen nieuwe software geladen tot 2x toe enz….Nu na de laatste keer hebben ze iets gevonden in de luchtfilter nu gaat het goed……hopen dat dit zo blijft..De importeur heeft wel dit probleem erkent ….

• ZenZien

Hier kom je bijna alles tegen wat er mis kan gaan:

http://www.autobedrijven-totaal.nl/Diesel_faq.htm#Motor%20draait%20te%20snel%20te%20langzaam%20stationair

• ribero cortez

Mijn Hyundai XG hier in Spanje heeft hetzelfde. Vele malen naar de hoofddealer geweest. Allerlei sensores eerst schoongemaakt en daarna vervangen.

En de 1e rit gaat nu goed. Stop je daarna om te tanken bijvoorbeeld, dan begint het gedonder. Of Brown Sugar slaat op hol en zit zo op 190 km/u of ze wil niet harder dan 60.

Nu heb ik de zekering van de cruise control verwijderd (die onder het dashboard) en nu is de wagen weer geheel onder conrol. Zonder cruise control natuurlijk.

Volgens een bevriende en begaande deskundo is de kleine zwarte control box van de cruise control kapot en zou na vervanging hiervan het euvel zich niet meer voordoen.

Ik ben me ervan bewust dat als uw h200 geen cc heeft u ook niets aan deze info heeft. Maar misschien is er iemand die nog een tip voor my heeft want naar die dealer in Spanje durf ik niet meer, want wie weet wat ze nu allemaal weer nodelooos overhoop gaan halen.Groetjes en succes van Ribero.

• ribero cortez

Zelf maar de radioconsole losgewipt. De bedrading erachter was tamelijk chaotisch.

Zoveel mogelijk ruimte gecreeerd rond de ETS-unit waar de CC door wordt bestuurd en de stekker stevig in de ETS-unit geduwd.

Daarna de CC zekering er weer in. Accupolen losgehaald en de plus en minkabels op spanningsverschil gemeten. Meting was nul. Plus en minkabel 10 seconden onderling verbonden, aldus alle elektronika resettend.

Daarna alles weer normaal aangesloten en ziedaar het probleem was weg en alles werkte weer normaal. Met dank aan Greenibcars voor hun begeleiding op afstand.

• Henk de Boer

Dit is een gevolg van slechte electronische contacten van de brandstofpomp. Heb ik ook gehad. bij mij zijn alle contacten vastgesoldeerd. Nooit meer last van gehad.

• C.B

Hallo,

Ik heb het zelfde probleem, vandaag nog. De motor gaat inderdaad een eigen leven leiden wat betreft het toeren. tot voorkort ben ik er achter dat het iets is met de bredrading en/of de stekers van de brandstofpomp (diesel). Een jaar of 3 geleden had ik dit ook en er is toen een modificatie uit gevoerd de hyundai. Maar wederom is het probleem er weer. Ik ben nog aan het zoeken naar de juiste oorzaak. Na wat gerommel aan de bedrading, het inspuiten de stekers met contactspray en de stekers goed in elkaar knijpen rijd hij weer. Voor zolang het duurt. (Ik denk er aan de bedrading te vervangen maar dit is geen eenvoudig klusje.

C.B.