H200 schakelaars Dashboard

  • Peter

    Achter de schakelaars op het dashboard (o.a. mist voor - achter; achterruitverwarming enz.) horen lampjes te branden, echter een aantal hiervan werken niet meer.

    Schakelaars er simpel uit wippen lukt niet dus moet de hele kap er af. Alleen kan ik nergens schroeven, bouten of klemmen vinden waar dit mee vast zit. Wie kan mij helpen? Alvast bedankt!

  • F.S.

    Dat zijn toevallig de enige schakelaars waarbij ik de verlichting nog nooit van heb hoeven vervangen, dus weet ook niet zo goed hoe je er bij komt. Sowieso is de verlichting in het dashboard niet makkelijk te vervangen want het zijn van schakelaar tot asbakverlichting aan toe allemaal gesoldeerde LEDjes.

    Ik zou proberen de bovenkant van het dashboard er af te halen; als je het dashboardkastje er uit haalt en de klep onder / links van het stuur los maakt zie je al een stuk meer schroeven e.d. zitten. Ook zitten er nog een paar schroeven voor de snelheidsmeter/toerenteller, aan de bovenzijde.

    Verder kan ik je helaas ook niet helpen, in de loop der jaren echt elk deel van die auto wel opengehad (i.v.m. inbouw centrale deurvergrendeling, i.v.m. defecte radio-speaker, i.v.m. montage 13 polige stekkerdoos bij trekhaak, i.v.m. vervangen lekkend ruitensproeierreservoir, i.v.m. defecte binnen/buiten-verlichting, etc.), behalve dat stukje rond de mistlamp- en achterruitverwarmingsschakelaars.

  • Peter

    Klinkt als een flinke operatie, maar wel de moeite waard. Bus rijd verder prima, alleen is het op de tast zoeken naar schakelaars wel wat vervelend natuurlijk.

    Ja… de asbak. Ook die is donker en dus best lastig te vinden in het donker.

    bedankt voor je informatie, ik ga het proberen

  • Peter

    Eigenlijk valt het best wel mee om dit stukje bus open te schroeven…

    Klik eerst het klokje er uit, evenals de asbak, hier zitten schroeven achter verstopt.

    Achter het stuur, bij de snelheidsmeter en toeren zitten eveneens twee schroeven.

    En iets lager, links, bij de hoogte instelling van de koplampen 2 schroeven. (deze houden de twee delen dashboard bij elkaar zeg maar)

    Verder is het een kwestie van een beetje wrikken, want de rest zit geklikt.

    Voorzichtigheid is wel op z'n plaats, en als je geheugen je wel eens in de steek laat is pen en papier ook een aanrader.

    Er zitten nogal wat stekkers die allemaal los moeten anders doe je nog weinig.

    Om jezelf nog meer ruimte te geven. achter de versnellingspook zit een console met 2 schroeven, hier loopt de kabel naar toe voor de verwarming.

    Onderaan gaat deze makkelijker los dan boven.

    Dan de lampjes… het zijn er nogal wat in 2 types…

    De standaard instekers (12 volt 1,2 watt glasfitting)

    En een iets kleinere uitvoering op een kunststof voetje die met een halve slag los te draaien zijn.

    Deze waren compleet nogal lastig te krijgen, maar ik heb ze kunnen vinden bij conrad.

    Hetzij de losse bolletjes, zelf monteren op het plastic voetje dus…

    Vervolgens alles weer in omgekeerde volgorde terug klikken en schroeven en het is weer een mooie kerstboom.

    Alle schakelaars geven weer licht en de asbak kan ik ook weer vinden in het donker.