Na zeer onregelmatig lopen stopte de motor. Ik denk dat er door kortsluiting in de besturingsmodule een te grote stroom is gaan lopen via de primaire van beide bobines. Die zijn daardoor te heet geworden (rook en gesmolten kunststof te zien).

De besturingsmodule vertoonde ter plaatse van de aansluitingen van de bobines aan de binnenzijde een grote schoeiplek en een van de twee verbinding naar de print was voor een deel weggesmolten. Aan de multistekker was geen schade te ontdekken.

Omdat de print is afgegoten met een rubberachtige substantie is die niet te demonteren en is repareren van de print uitgesloten.

Ik heb zowel de besturingsmodule als de bobines vervangen door onderdelen uit de sloop. De besturingsmodule is exact gelijk aan de originele.

Na het monteren van de onderdelen bleek de motor niet aan te willen slaan. Bij elke poging om te starten begon de motor met het geven van 1 of twee “klappen”, daarna kwam er geen reactie meer. Er was voldoende benzine aanwezig.

Bij het testen met een losse bougie bleek die bij elke startpoging 1 of 2 vonken te geven en daarna niet meer. De bobines hadden weerstandwaarden conform de specificaties.

Ik heb toen het circuit doorgemeten dat de stroom doorloopt die door de primaire van de bobines gaat.

Aan de kant van de voeding (die van het contactslot komt) heb ik een lamp van 20 watt aan de aansluiting van de bobine gehangen. Die veroorzaakte een spanningsval van 0,3 volt wat wil zeggen dat de weerstand in dat deel van het circuit niet groot is. Daarna heb ik massa-aansluitingen van de besturingsmodule doorgemeten. Die bleken minder dan een 0,5 ohm weerstand te hebben, wat normaal is. Het relais van het besturingsmodule vertoonde geen afwijkingen.

De 12 V aansluitingen naar het module zijn in orde. Ik ga me hard afvragen of de “nieuwe” module wel in orde is. De print ervan vertoont geen schade.

Wie heeft ervaring met betreffend storingsbeeld en kan me verder helpen?

Alvast bedankt voor de moeite, Nico.