Santa Fe met geregelde katalysator

• hans

Op dit moment ben ik woonachtig op Curacao. Ik heb hier in februari 2008 een nieuwe Hyundai Santa Fe gekocht. De Hyundai die hier verkocht wordt is gemaakt voor het Caribisch gebied en heeft dus geen katalysator, dat is hier namelijk niet verplicht.

Nou wil ik de auto over 2 jaar graag meenemen naar Nederland maar zonder katalysator wordt deze niet goedgekeurd. Ik heb navraag gedaan om een katalysator alsnog onder mijn auto te plaatsen maar dat is niet mogenlijk is mij verteld. Nou hebben ze het wel gehad over een geregelde katalysator maar daar konden ze in Nederland nog geen antwoord op geven. Misschien dat iemand van jullie mij kan helpen aan tips wat wel en niet kan.

Groeten Hans

• Kees

Hoi, is het probleem al opgelost. Heb je al meer duidelijkheid? Wij zitten met hetzelfde probleem.

Graag je reactie

• Kees

Intussen met de garage op Curacao en RDW, importeur en Douane in Nederland contact gehad.

Let op: een Hyundai Santa Fe benzinemotor die je op Curacao koopt, kan NIET meegenomen worden naar Nederland. Er zit geen katalysator in en achteraf plaatsen kost op Curacao tenminste NAF 10.000 en in Nederland zelfs EURO 10.000 tot 20.000.

RDW in Nederland staat de auto niet toe.

Er is tot 31 december 2009 een uitzonderingsregeling geweest, maar die is niet langer van kracht.

Als je een auto mee wilt nemen: koop dus geen Santa Fe benzine op Curacao

De garage heeft verteld dat Hyundai auto's produceert voor 3 markten: Europese, Amerikaanse en de restmarkt. De benzineauto's op Curacao zijn voor die restmarkt. Daarom uitgeklede versie en dus ook geen katalysator. Voor de amerikaanse en europese markt beschikt de auto over een ander computersysteem, andere bekabeling, een katalysator en lambdasonde regeling. Achteraf monteren wordt afgeraden: erg duur en technisch niet betrouwbaar.