Hoi Richard,
Ik neem aan dat ze niet het lampje eruit gedraaid hebben als hij naar de dealer geweest is (dat zou natuurlijk een slechte zaak zijn). Dus als je het contact aan doet moet het lampje “Check Engine” ter controle even branden. Doet ie dat ook?
Anders zou het kunnen zijn dat de automatische choke iets teveel gas geeft, loopt hij dan ook harder stationair met koude motor? Als dat zo is is de kans groot dat er teveel brandstof de motor in gaat. Dat zou je ook moeten zien aan uitlaat rook als je wegrijd. Misschien is het iets om dat eens in de gaten te houden.
Dat van het luchtsysteem is maar een vage beschrijving, en ik kan er zo niet veel mee. Is de luchtmassameter vervangen of is er een bedrading probleem aangepakt? De luchtmassameter kan “slijten” en geeft dan dergelijke problemen en ook problemen zoals je die eerder had. Maar als die vervangen is zou dat niet meer mogen spelen. Ook zou het vermogensprobleem dan ook moeten spelen bij warme motor verwacht ik.
Ik heb ooit eens schema's van excel opgezocht van het 2001 model en ik kan me vaag herinneren dat de Lambda-sonde aan dezelfde bedrading hangt (deels) als de luchtmassameter. De lambda sonde bepaald of er nog zuurstof in de uitlaatgassen zit. Als dat zo is regelt de inspuit computer dat er een andere hoeveelheid brandstof ingespoten wordt. Misschien dat daarmee iets aan de hand is met koude motor, maar dat kan je volgens mij ook niet goed controleren zonder computer. Op een computer kan je namelijk zien wat de waarde is die de lambda sonde afgeeft bij een bepaalde voertuigsnelheid/toerental/motortemperatuur/inlaatluchttemperatuur/spruitstuk-luchtdruk. Dat is ook het geval voor de luchtmassameter. Je kan hiermee niet exact zien of het klopt, maar wel of de waardes abnormaal zijn.
Nou, weer een heel verhaal. Ik hoor wel wat je ervaringen zijn.
Groetjes, Eric