Hallo Eric,
Ik heb mijn auto Maandag terug gekregen hij is naar de Hyundai dealer geweest achter de computer gezet en tot nu toe gaat het nog goed en brand mijn CHECK ENGINE lampje nog niet gelukkig het had iets te maken met de sensoren + met het lucht systeem of iets. Maar nou als de auto nog koud is houdt die nog steeds iets gas in dit duurt ongeveer 2 min als ik rijd en als die dan iets warmer is dan is het voorbij weet jij misschien waar het aan ligt?
Ik hoop op een antwoord terug van je.
Groet,
Richard Nuis
EricNL Schreef:
——————————————————-
> Hoi Richard,
>
> Sorry dat je een dagje moest wachten op deze
> reactie. Aangezien ik zelf geen hyundai rijder ben
> kom ik hier niet dagelijks kijken, bovendien is
> het hier vaak maar een dooie boel.
>
> Auto's van voor 2001 zijn niet altijd uit te
> lezen, auto's die tussen 1996 en 2001 ook in de
> USA verkocht zijn meestal wel. Je kan proberen
> diagnose te stellen in de volgende volgorde. Ik
> neem aan dat je een benzine uitvoering hebt.
>
> - Kijk eerst of het luchtfilter dicht zit. Heeft
> het filter een donkere waas over zich heen, dan
> zou dat al genoeg kunnen zijn voor
> vermogensproblemen.
>
> - De luchtmassameter kan “slijten”, en dat gebeurt
> ook vaak als ik zo hier in dit forum kijk. Hieraan
> kan je niet erg veel meten. Je kan meten of de
> luchtmassameter voeding krijgt, maar grofweg de
> beste test die je kan doen is gewoon de
> luchtmassameter stekker van de luchtmassameter
> loshalen en zorg dat die nergens tegenaan komt.
> Start daarna de motor en ga proefrijden. Is de
> klacht nu weg dan is de kans groot dat het
> probleem in de luchtmassameter of in de bedrading
> zit. Dat je “Check Engine” lampje nu brand. Dat is
> logisch want de regeleenheid krijgt geen gegevens
> van de luchtmassameter en meld dit probleem.
> Eigenlijk weet je nu dat in het emissie systeem je
> probleem zit. Het Emissie systeem schakelt nu uit
> (geloof ik). Dat is ook de reden dat problemen nu
> weg kunnen zijn terwijl je luchtmassameter niet
> stuk is, maar bijvoorbeeld je lambda sonde. Die
> valt namelijk ook in dat systeem.
>
> ps. De reden dat je storing niet meer actueel is
> (als dit je probleem is) is dat de
> motorregeleenheid zelf waardes ingeeft die onder
> de condities zo goed mogenlijk overeenkomen met
> toerental en eventueel buitentemperatuur.
>
> Heeft je wagen een OBD stekker dan zou ik kijken
> of je de waardes uit je emissiesysteem
> overeenkomen met waardes van een zelfde wagen,
> zoals Lambda sonde gegevens en luchtmassa
> Luchtdruk/luchttemperatuur.
>
> Als dit alles niks uithaalt zou een compressietest
> je een hoop werk kunnen besparen, als de motor
> beroerd loopt door een slecht sluitende/afgebroken
> klep of defecte compressieveer zullen de
> voorgaande tests niets uithalen. Levert dat een
> slechte waarde op in 1 of meer van de cilinders,
> zit daar wellicht je probleem. Als 1 cilinder meer
> dan 1 bar afwijkt van de rest is dat slecht. Als
> alle cilinders vrijwel gelijk zijn, en tussen de
> 9,5 en 12 bar zit dat nog wel OK.
>
> Levert dit geen slecht resultaat op, dan wordt het
> een zoekklus waarbij bedrading en wackelcontactjes
> gecontroleerd worden. Maar controleer eerst wat je
> wel kan controleren. Laat wel je storingen wissen
> en controleren, want ook dat kan je een hoop
> zoekwerk besparen. Je woont vast niet in de buurt
> van Lelystad.. Ericnlnb AT gmail. com Dan kan ik
> misschien assisteren/uitlezen. Mail me gerust.
>
> Maar tot slot moet ik je zeggen dat je op moet
> passen en niet roekeloos alles uitvoeren wat ik
> gezegd heb. Als je auto onder garantie valt, is
> het eigenlijk zaak dat de garage waar je garantie
> hebt jouw probleem oplost, en als je auto inhoud
> is dat voor mij voldoende reden om terug te gaan.
> Komen zij tot een bevredigend resultaat, dan heb
> je er zelf geen werk/kosten aan. Als ze je wel
> kosten voorschuiven kan je volgens mij de koop
> ontbinden als je dat wilt en je geld terug eisen.
> Mochten ze je een duren luchtmassameter aansmeren,
> lees dan eerst bovenstaand verhaal over de prijzen
> eens goed, want het kan erg duur worden als je
> niet oppast.
>
> Groetjes, Eric