Misfire monitor (check engine) storing wijst op Luchtmassameter

  • EricNL

    Uiteraard is dit geen 100% diagnose, maar aangezien ik van mijn schoonvader een hyundai accent ui 2001 aangeboden kreeg met een brandend “check engine” lampje. De motor liep vrij beroerd en hij had al een tijdje trekklachten. Ik hoorde hem iets zeggen over de luchtmassameter want daarover had hij iets gehoord via via.

    Nou las ik ergens dat deze meters kunnen “slijten” en geven dan verkeerde luchmassa aan naarmate de tijd verstrijkt. Hierdoor ontstaan ontstekingsfouten. Door de stekker van de luchtmassameter los te trekken liep de motor al een stuk beter. Een compressietest wees erop dat inwendig alles eigenlijk wel in orde was. Dus tsja, wat doe je dan? Een nieuwe sensor erin he. Ik belde de dealer op en die zei dat een nieuwe 1435 EURO kostte, dat leek mij én de magazijnmedewerker wel erg veel. In een ander systeem vond hij 510 EURO. Dat is al bijna 1/3 van die eerste prijs. In Duitsland wilde een dealer het onderdeel verkopen voor 366 EURO en in Belgie 422 EURO. Dat was toch wel veel om erop te gokken dat dat het probleem was. Via onderdelenzoeker een oproep geplaatst en de dag erna kreeg ik te horen dat er één 2e hands opgestuurd kon worden voor 76 EURO, dat was dus al 5,3% van de eerstgenoemde prijs.

    Aangezien die 2e hands ook versleten kon zijn nog even verder gezocht tot ik op www punt luchtmeters punt NL dezelfde sensor voor hyundai exel (maar wel hetzelfde onderdeelnummer) gevonden voor 114 EURO Gloednieuw en met garantie.

    Aangezien ik op mijn zoektocht wel vaker berichten op het internet vond die betrekking hadden op kapotte luchtmassameters bij hyundai wilde ik jullie deze informatie toch niet onthouden. Voor het bespaarde geld kan je toch bijna 2 keer op en neer naar Italie rijden en in deze dure tijden is dat een zeer welkome meevaller.

    Ik vroeg mij trouwens af of iemand op de hoogte is van een simpele oplossing om het schakelen te verlichten. De wagen schakelt nogal zwaar (meestal) bij terugschakelen.

  • Nasir

    Dag Eric!

    Geweldige verhaal, want ik heb precies dezelfde problemen!(alles komt overeen!)

    Volgens mij is het een erfelijke geboorteziekte van Hyundia.

    Ik had ook onstekingsproblemen maar nu is het erger geworden, mijn auto start niet meer. Af en toe wanneer die zin heeft start mijn auto weer.

    Ik dacht dat het aan mijn accu lag, buggies, kabel, maar die heb ik allemaal vervangen toch nog steeds dezelfde problemen.

    Hoe heb jij je probleem opgelost? Was de probleem verdwenen na het vervangen van je luchtmassameter??

    Ik hoor het graag van je!:)

    Met vriendelijke groet,

    Nasir.

  • EricNL

    Hoi Nasir,

    Voor de tijd dat ik geen oplossing had, heb ik de luchtmassameter stekker losgetrokken. Als er geen gegevens van de luchtmassameter komen, (door de losse stekker) gaat de computer een fictieve waarde ingeven op basis van de gegevens die wel beschikbaar zijn. Dit is niet schadelijk voor je motor. Je kan hiermee rijden en je motor zal wél aanslaan als dit het probleem is.

    De luchtmassameter is niet echt te controleren. Je kan namelijk alleen de voeding controleren, maar niet welke waarde er doorgegeven wodt naar de regeleenheid. Loopt je motor nu weer zo goed als normaal? Dan ligt het probleem in de luchtmassameter, de bedrading of een slechte massa. Ik denk dat die volgorde het meest aannemelijk is.

    Een nieuwe sensor bestellen en monteren op www punt luchtmeters punt nl. Even overzetten en dan is het goed. Nu alleen even storingen wissen. Dat kan bij de dealer. Mocht die te duur zijn, laat het even weten, want je kan voor minder dan 150 euro een apparaat kopen waarmee je zelf altijd (motor) storingen kan zien en wissen.

    ps. Loopt de motor nog steeds beroerd na loshalen van de stekker van de sensor(en een keer contact uit, en weer starten) , voer dan eerst een compressietest uit, want als die test niet goed uitpakt, bespaart je dat een hoop zoekwerk. Volgens hyundai kan het voorkomen dat kleppen scheuren/breken. Dat kan ook een oorzaak zijn voor ontstekingfouten.

    ps. Ga niet met een losse stekker de auto op rijden voor jaren! Door de sensor te vervangen zal je motor weer super lopen. Het is belangrijk om ook het luchtfilter mee te vervangen als je luchtmassameter het probleem is.

    De sensor van de hyundai Excel heeft hetzelfde onderdeelnummer. (tenminste in mijn geval wél. Ik weet natuurlijk niet met wat voor wagen jij precies loopt te sleutelen)

    AC1068027

    Merk HYUNDAI Model EXCEL

    Bouwjaar 1999-2004 Motor 1.5i

    BOSCH 0280218027

    HYUNDAI 2816422610

    Unit/sensor

    Sensor

    OE/AC/Rebuild

    Nieuw AC

    Inruil

    Nee

    Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Ik hoor het graag als je meer vragen hebt. Ik zal graag helpen met het uitvinden of je motor weer op orde te maken is.

    Groetjes, Eric

  • Filip

    Hey,

    Ik rijd met een Hyundai Trajet ('07) met 2.0 Crdi motor. Sinds een maand houdt de motor af en toe in, zonder enige aanleiding… zeer vervelend. Het voelt alsof de turbo niet wil aanslaan. Er komt geen storingsmelding tevoorschijn en plots schiet ie er opnieuw door. Enig idee wat de oorzaak kan zijn en hoe ik eventueel dingen kan uitsluiten? Ik dacht meteen aan een hapernede turbo en/of luchtmassameter.

  • EricNL

    Hoi Filip,

    Crdi motor vermogensverlies. Hoe kan je dingen uitsluiten.

    -Controleer eerst hoe erg het luchtfiler vervuild is.

    -De waardes van me luchtmassameter / map sensor ofzo controleren en vergelijken met een andere auto van hetzelfde type in verschillende condities.

    -Daarna zou je het beste de raildruk kunnen controleren, maar of dat met zo'n uitleesapparaat te doen is weet ik niet, dat heb ik nog nooit gedaan. De raildruk kan ineen zakken als er een afdichting niet goed werkt, en het kan zijn dat dat met een o-ringen setje op te lossen is.

    -Controle van de uitlaatgas recirculatieklep op goede gangbaarheid. Als die een klein beetje open blijft staan merk je dat meteen met gasgeven, maar ik weet niet of die in je Crdi verwerkt zit van hier af.

    Nou, misschien eerst hiermee aan de slag?

    We horen graag of er nog meer tips zijn, en natuurlijk welke conclusies je trekt uit de tests die je uitvoert.

    Wil je nog uitlezen, dan kan dat wel in Lelystad, mail me dan. holysmoly bij hotmail

  • Triples

    Hallo Eric,

    Ik heb een Hyundai excel uit 1997 net een week geleden gekocht. en bij mij brand het check engine lampje ook en als die brand dan houdt mijn motor ook heel erg in en rijd die slecht als ik de auto uit zet en weer aan doe dan gaat het check lampje uit en even loopt de auto nog slecht maar naar een klein stukje rijd die weer goed maar naar een tijdje rijden dan weer gaat mijn Check Engine lampje weer branden en dan kan ik het rirueel weer herhalen. nou is mijn vraag of dit ook de LUCHTMASSAMETER is. Ik hoop dat je me ermee kunt helpen want dan kan ik de garage er naar laten kijken want ik heb nu nog garantie.

    Ik hoop dat je me wilt helpen.

    Met Vriendelijke Groet,

    Richard Nuis

    EricNL Schreef:

    ——————————————————-

    > Hoi Filip,

    >

    > Crdi motor vermogensverlies. Hoe kan je dingen

    > uitsluiten.

    >

    > -Controleer eerst hoe erg het luchtfiler vervuild

    > is.

    > -De waardes van me luchtmassameter / map sensor

    > ofzo controleren en vergelijken met een andere

    > auto van hetzelfde type in verschillende

    > condities.

    > -Daarna zou je het beste de raildruk kunnen

    > controleren, maar of dat met zo'n uitleesapparaat

    > te doen is weet ik niet, dat heb ik nog nooit

    > gedaan. De raildruk kan ineen zakken als er een

    > afdichting niet goed werkt, en het kan zijn dat

    > dat met een o-ringen setje op te lossen is.

    > -Controle van de uitlaatgas recirculatieklep op

    > goede gangbaarheid. Als die een klein beetje open

    > blijft staan merk je dat meteen met gasgeven, maar

    > ik weet niet of die in je Crdi verwerkt zit van

    > hier af.

    >

    > Nou, misschien eerst hiermee aan de slag?

    > We horen graag of er nog meer tips zijn, en

    > natuurlijk welke conclusies je trekt uit de tests

    > die je uitvoert.

    > Wil je nog uitlezen, dan kan dat wel in Lelystad,

    > mail me dan. holysmoly bij hotmail

  • Triples

    Hallo Eric,

    Ik heb een Hyundai excel uit 1997 net een week geleden gekocht. en bij mij brand het check engine lampje ook en als die brand dan houdt mijn motor ook heel erg in en rijd die slecht als ik de auto uit zet en weer aan doe dan gaat het check lampje uit en even loopt de auto nog slecht maar naar een klein stukje rijd die weer goed maar naar een tijdje rijden dan weer gaat mijn Check Engine lampje weer branden en dan kan ik het rirueel weer herhalen. nou is mijn vraag of dit ook de LUCHTMASSAMETER is. Ik hoop dat je me ermee kunt helpen want dan kan ik de garage er naar laten kijken want ik heb nu nog garantie.

    Ik hoop dat je me wilt helpen.

    Met Vriendelijke Groet,

    Richard Nuis

  • Triples

    Hallo Eric,

    Ik heb een Hyundai excel uit 1997 net een week geleden gekocht. en bij mij brand het check engine lampje ook en als die brand dan houdt mijn motor ook heel erg in en rijd die slecht als ik de auto uit zet en weer aan doe dan gaat het check lampje uit en even loopt de auto nog slecht maar naar een klein stukje rijd die weer goed maar naar een tijdje rijden dan weer gaat mijn Check Engine lampje weer branden en dan kan ik het rirueel weer herhalen. nou is mijn vraag of dit ook de LUCHTMASSAMETER is. Ik hoop dat je me ermee kunt helpen want dan kan ik de garage er naar laten kijken want ik heb nu nog garantie.

    Ik hoop dat je me wilt helpen.

    Met Vriendelijke Groet,

    Richard Nuis

  • EricNL

    Hoi Richard,

    Sorry dat je een dagje moest wachten op deze reactie. Aangezien ik zelf geen hyundai rijder ben kom ik hier niet dagelijks kijken, bovendien is het hier vaak maar een dooie boel.

    Auto's van voor 2001 zijn niet altijd uit te lezen, auto's die tussen 1996 en 2001 ook in de USA verkocht zijn meestal wel. Je kan proberen diagnose te stellen in de volgende volgorde. Ik neem aan dat je een benzine uitvoering hebt.

    - Kijk eerst of het luchtfilter dicht zit. Heeft het filter een donkere waas over zich heen, dan zou dat al genoeg kunnen zijn voor vermogensproblemen.

    - De luchtmassameter kan “slijten”, en dat gebeurt ook vaak als ik zo hier in dit forum kijk. Hieraan kan je niet erg veel meten. Je kan meten of de luchtmassameter voeding krijgt, maar grofweg de beste test die je kan doen is gewoon de luchtmassameter stekker van de luchtmassameter loshalen en zorg dat die nergens tegenaan komt. Start daarna de motor en ga proefrijden. Is de klacht nu weg dan is de kans groot dat het probleem in de luchtmassameter of in de bedrading zit. Dat je “Check Engine” lampje nu brand. Dat is logisch want de regeleenheid krijgt geen gegevens van de luchtmassameter en meld dit probleem.

    Eigenlijk weet je nu dat in het emissie systeem je probleem zit. Het Emissie systeem schakelt nu uit (geloof ik). Dat is ook de reden dat problemen nu weg kunnen zijn terwijl je luchtmassameter niet stuk is, maar bijvoorbeeld je lambda sonde. Die valt namelijk ook in dat systeem.

    ps. De reden dat je storing niet meer actueel is (als dit je probleem is) is dat de motorregeleenheid zelf waardes ingeeft die onder de condities zo goed mogenlijk overeenkomen met toerental en eventueel buitentemperatuur.

    Heeft je wagen een OBD stekker dan zou ik kijken of je de waardes uit je emissiesysteem overeenkomen met waardes van een zelfde wagen, zoals Lambda sonde gegevens en luchtmassa Luchtdruk/luchttemperatuur.

    Als dit alles niks uithaalt zou een compressietest je een hoop werk kunnen besparen, als de motor beroerd loopt door een slecht sluitende/afgebroken klep of defecte compressieveer zullen de voorgaande tests niets uithalen. Levert dat een slechte waarde op in 1 of meer van de cilinders, zit daar wellicht je probleem. Als 1 cilinder meer dan 1 bar afwijkt van de rest is dat slecht. Als alle cilinders vrijwel gelijk zijn, en tussen de 9,5 en 12 bar zit dat nog wel OK.

    Levert dit geen slecht resultaat op, dan wordt het een zoekklus waarbij bedrading en wackelcontactjes gecontroleerd worden. Maar controleer eerst wat je wel kan controleren. Laat wel je storingen wissen en controleren, want ook dat kan je een hoop zoekwerk besparen. Je woont vast niet in de buurt van Lelystad.. Ericnlnb AT gmail. com Dan kan ik misschien assisteren/uitlezen. Mail me gerust.

    Maar tot slot moet ik je zeggen dat je op moet passen en niet roekeloos alles uitvoeren wat ik gezegd heb. Als je auto onder garantie valt, is het eigenlijk zaak dat de garage waar je garantie hebt jouw probleem oplost, en als je auto inhoud is dat voor mij voldoende reden om terug te gaan. Komen zij tot een bevredigend resultaat, dan heb je er zelf geen werk/kosten aan. Als ze je wel kosten voorschuiven kan je volgens mij de koop ontbinden als je dat wilt en je geld terug eisen. Mochten ze je een duren luchtmassameter aansmeren, lees dan eerst bovenstaand verhaal over de prijzen eens goed, want het kan erg duur worden als je niet oppast.

    Groetjes, Eric

  • Triples

    Hallo Eric,

    Ik heb mijn auto Maandag terug gekregen hij is naar de Hyundai dealer geweest achter de computer gezet en tot nu toe gaat het nog goed en brand mijn CHECK ENGINE lampje nog niet gelukkig het had iets te maken met de sensoren + met het lucht systeem of iets. Maar nou als de auto nog koud is houdt die nog steeds iets gas in dit duurt ongeveer 2 min als ik rijd en als die dan iets warmer is dan is het voorbij weet jij misschien waar het aan ligt?

    Ik hoop op een antwoord terug van je.

    Groet,

    Richard Nuis

    EricNL Schreef:

    ——————————————————-

    > Hoi Richard,

    >

    > Sorry dat je een dagje moest wachten op deze

    > reactie. Aangezien ik zelf geen hyundai rijder ben

    > kom ik hier niet dagelijks kijken, bovendien is

    > het hier vaak maar een dooie boel.

    >

    > Auto's van voor 2001 zijn niet altijd uit te

    > lezen, auto's die tussen 1996 en 2001 ook in de

    > USA verkocht zijn meestal wel. Je kan proberen

    > diagnose te stellen in de volgende volgorde. Ik

    > neem aan dat je een benzine uitvoering hebt.

    >

    > - Kijk eerst of het luchtfilter dicht zit. Heeft

    > het filter een donkere waas over zich heen, dan

    > zou dat al genoeg kunnen zijn voor

    > vermogensproblemen.

    >

    > - De luchtmassameter kan “slijten”, en dat gebeurt

    > ook vaak als ik zo hier in dit forum kijk. Hieraan

    > kan je niet erg veel meten. Je kan meten of de

    > luchtmassameter voeding krijgt, maar grofweg de

    > beste test die je kan doen is gewoon de

    > luchtmassameter stekker van de luchtmassameter

    > loshalen en zorg dat die nergens tegenaan komt.

    > Start daarna de motor en ga proefrijden. Is de

    > klacht nu weg dan is de kans groot dat het

    > probleem in de luchtmassameter of in de bedrading

    > zit. Dat je “Check Engine” lampje nu brand. Dat is

    > logisch want de regeleenheid krijgt geen gegevens

    > van de luchtmassameter en meld dit probleem.

    > Eigenlijk weet je nu dat in het emissie systeem je

    > probleem zit. Het Emissie systeem schakelt nu uit

    > (geloof ik). Dat is ook de reden dat problemen nu

    > weg kunnen zijn terwijl je luchtmassameter niet

    > stuk is, maar bijvoorbeeld je lambda sonde. Die

    > valt namelijk ook in dat systeem.

    >

    > ps. De reden dat je storing niet meer actueel is

    > (als dit je probleem is) is dat de

    > motorregeleenheid zelf waardes ingeeft die onder

    > de condities zo goed mogenlijk overeenkomen met

    > toerental en eventueel buitentemperatuur.

    >

    > Heeft je wagen een OBD stekker dan zou ik kijken

    > of je de waardes uit je emissiesysteem

    > overeenkomen met waardes van een zelfde wagen,

    > zoals Lambda sonde gegevens en luchtmassa

    > Luchtdruk/luchttemperatuur.

    >

    > Als dit alles niks uithaalt zou een compressietest

    > je een hoop werk kunnen besparen, als de motor

    > beroerd loopt door een slecht sluitende/afgebroken

    > klep of defecte compressieveer zullen de

    > voorgaande tests niets uithalen. Levert dat een

    > slechte waarde op in 1 of meer van de cilinders,

    > zit daar wellicht je probleem. Als 1 cilinder meer

    > dan 1 bar afwijkt van de rest is dat slecht. Als

    > alle cilinders vrijwel gelijk zijn, en tussen de

    > 9,5 en 12 bar zit dat nog wel OK.

    >

    > Levert dit geen slecht resultaat op, dan wordt het

    > een zoekklus waarbij bedrading en wackelcontactjes

    > gecontroleerd worden. Maar controleer eerst wat je

    > wel kan controleren. Laat wel je storingen wissen

    > en controleren, want ook dat kan je een hoop

    > zoekwerk besparen. Je woont vast niet in de buurt

    > van Lelystad.. Ericnlnb AT gmail. com Dan kan ik

    > misschien assisteren/uitlezen. Mail me gerust.

    >

    > Maar tot slot moet ik je zeggen dat je op moet

    > passen en niet roekeloos alles uitvoeren wat ik

    > gezegd heb. Als je auto onder garantie valt, is

    > het eigenlijk zaak dat de garage waar je garantie

    > hebt jouw probleem oplost, en als je auto inhoud

    > is dat voor mij voldoende reden om terug te gaan.

    > Komen zij tot een bevredigend resultaat, dan heb

    > je er zelf geen werk/kosten aan. Als ze je wel

    > kosten voorschuiven kan je volgens mij de koop

    > ontbinden als je dat wilt en je geld terug eisen.

    > Mochten ze je een duren luchtmassameter aansmeren,

    > lees dan eerst bovenstaand verhaal over de prijzen

    > eens goed, want het kan erg duur worden als je

    > niet oppast.

    >

    > Groetjes, Eric