Distributieriem

• Lau

Beste …..,

Ik heb vorige week een Hyundai Santa Fe gekocht uit 2004. De auto heeft iets meer als 88.000km gelopen en ik heb bij de koop afgesproken met de garage dat de distributieriem vervangen wordt voor aflevering. Nu belt deze dealer mij dat de distributieriem pas geleden vervangen is en dit dus niet nodig is. Bij navraag bij de vorige onderhoudende garage blijkt dat niet de distributieriem maar de multiriem (incl. spanners) vervangen is. Kan iemand mij vertellen of de distributieriem en multiriem hetzelfde zijn? Volgens mij niet toch, de distributieriem zorgt voor de aandrijving terwijl de multiriem volgens iets te maken heeft met de dynamo. Kan iemand mij van iets meer informatie voorzien a.u.b.

Groet,

Lau

• rene de jong

Hoi,

ik heb de vraag gelezen omdat ik zelf wat problemen heb met de garage.(ivm vervanging van de distributie)

mijn santafe uit 2003 2.4 4x4 benz .

heeft twee distributie riemen spanrollen en een balansas. en aan de buiten kant voor de dynamo waterpomp en airco

nog een twee multi riemen welke gespannen kunnen worden door spanners.

dus volgens mij zou de distributie nog vervangen moeten worden.

Ik heb in 2004 oproep gekregen om mijn auto in te leveren ivm fabrieks garantie probleem men heeft toen bij 40.000

km alles onder garantie vervangen hierbij heb ik 80.000 opgeteld en heb bij 130.000 aktie genomen om alles weer te vervangen. groet rené

• jeroen09

Hallo,

distributieriem en multiriem zijn 2 verschillende dingen. Laat ze de complete set; 1 distributieriem 1 balansasriem en alle span en looprollen vervangen, de rollen hebben nu 88000km gedraaid en zijn misschien nog goed maar nog eens 90000km

halen ze waarschijnlijk niet (better safe than sorry).