H200 verwarming

• Henk Bakker

Mijn verwarming schakelt niet helemaal uit, er komt lauwe in plaats van koude lucht uit de openingen. Is dit gemakkelijk zelf te verhelpen zonder dat ik het hele dashboard moet verwijderen.

Verder wil ik het systeem goed schoonmaken, er komt nog steeds een beetje rooklucht van de vorige eigenaar uit de ventilatie, zit er misschien ook ergens een soort luchtfilter?

http://zenzien.zoefzoek.nl/zenzien.php?lang=nl&page=archief&sel_jaar=2002&sel_maand=01

• Frank Stuifbergen

Ik weet wel een filter, maar lijkt me sterk dat die te maken heeft met rooklucht. Want dat is gewoon het filter wat de aangezogen buitenlucht filtert.

• Henk Bakker

Ja dat lijkt mij ook Frank. Maar misschien komt de lucht die er in de auto komt als je het klepje op gerecycelde lucht zet daar ook door en misschien heeft de vorige eigenaar vaak met de klep in die stand gereden. Zou je me kunnen vertellen waar dat filter zit?

Ik spuit af en toe wat Oust in de inlaat aan de buitenkant, dan ruikt de auto een paar dagen “geparfumeerd” maar de nicotinelucht komt altijd weer terug.

• Frank Stuifbergen

Ik durf het niet met zekerheid te zeggen, maar het zal haast wel in de paravanruimte zitten.

Onder de motorkap aan de linkerkant (tegen het handschoenenkastje zeg maar). Daar zit een zwarte bak die voor de afwatering van het voorraam zorgt. Deze zit met drie klemmetjes vast, hierin zal hoogstwaarschijnlijk het filter zitten. Maak de bak gelijk even schoon, zitten wellicht bladeren in, wat de afwatering niet ten goede komt.

Als het filter daar niet in zit, dan moet het bereikbaar zijn vanaf het handschoenenkastje.

En anders zal met 1 telefoontje naar de garage, het ook wel duidelijk worden hoe je bij het filter komt.

• Henk Bakker

Bedankt Frank.

Precies op die plek onder de motorkap zit inderdaad dat filter.

Er zaten heel wat bladeren voor het filter, nog 50% doorgang denk ik, het filter zelf was pikzwart en te vies om aan te pakken en ook bijna dichtgeslibd met klein vuil en stof. Het rook ook erg muf. Ik heb een nieuw filter geplaatst (27 Euro) De muffe lucht in de auto was misschien wel niet door nicotine, maar gewoon van dat vuile filter.

Verder heb ik een Airco Freshener (CarCare- Motip) gebruikt. Je zet het met alle ramen dicht, airco aan en ventilator op de hoogste stand in de bus. Het spuitbusje spuit enige minuten. Daarna nog enige minuten alles laten doordraaien en dan ventileren. Wel de motor laten draaien voor de airco.

Er hangt nu een doordringende citroenlucht in de bus, maar dat zal wel weer wegtrekken hoop ik.

• Frank Stuifbergen

Mooi dat het gelukt is.

• Edgar Scheffers

Ik rij nu ongeveer 7 jaar met een Hyundai H200 2.5 TD 5 bak. (nieuw aangeschaft)

Toen ik hem pas had heb ik een paar weken problemen gehad dat de motor op hol sloeg en er zwarte rook uit de uitlaat kwam.

Dat bleek echter een technisch probleem te zijn, wat veroorzaakt werd door een connector onder in de motor-ruimte.

Nadat deze connector was verwijderd en de kabeltjes waren doorverbonden, nooit echt benoemenswaardige problemen meer gehad.

Alleen dat de binnenverlichting bij nat weer wel eens aan en uit flikkerde of gewoon bleef branden.

Maar dat is een klein printplaatje wat wel eens stuk gaat, dat zijn de kosten ook niet.

Vandaag na een paar koude dagen (-3/-5) had ik mijn bus even gestart om te gaan tanken.

Geen probleem, totdat ik terug thuis kwam.

Ik wilde mijn H200 parkeren, in z'n achteruit ging nog.

Maar toen ik hem echter een stukje vooruit wilde zetten, kreeg ik hem niet meer in zijn versnelling.

Ik kan nu alleen naar zijn 1 en z'n 2 schakelen, maar de bus komt niet meer vooruit.

De 3de t/m de 5de en z'n achteruit versnelling blokkeren.

Maar het vreemdste van al is, zet ik de H 200 in z'n vrij dan staat hij in de versnelling (het lijkt wel of hij alle 5 de versnellingen te gelijk pakt)

Nu ben ik er in de afgelopen 7 jaar wel achter gekomen dat er veel in de H200 elektrisch wordt aangedreven.

Nu is mijn vraag, zou dit probleem met de versnellingsbak volledig mechanisch zijn of is er een kans dat het ook een elektrisch probllem zou kunnen zijn.

Zou dit een erg dure reparatie kunnen worden?

• Frank

Bij de handgeschakelde H200 komt er niks elektrisch aan die versnellingsbak te pas. Wij hebben binnen de garantieperiode veel problemen met de versnellingsbak van onze H200 gehad, de auto heeft soms dagenlang daar gestaan ter reparatie.

Bij ons waren de versnellingsbak problemen wel weer heel anders trouwens. Dit klinkt meer alsof er iets gebroken of vastgelopen is in die bak.

In onze auto kon de 3e en 4e versnelling niet gebruikt worden als je minstens 3 uur lang in zijn 5e versnelling op de snelweg had gereden. Dat was dus heel heel hard afremmen op de uitvoegstrook en dan gelijk door naar zijn 2e versnelling. Na een paar minuten afkoelen werkten de 3e en 4e versnelling dan ook weer.

• ali

hallo ik heb hyundai h 200 bj 1999 ik heb vewarming aleen koude lucht komt geen varme lucht wat is oplossing deze probleem kunt u even helpen aub