Motor blijft lopen

  • Michael Sarioglu

    Hallo,

    mijn vriendin rijd nu in een Hyundai H200 busje van bouwjaar 1998.

    Maar die heeft de laatste tijd het volgende:

    Als mijn vriendin soms rijdt en de contact uitzet, blijft de motor lopen.

    Alles valt uit behalve de motor. Dus geen electra meer geen verlichting, geen knipperlichten meer, maar ook kun je de motor niet meer uitzetten, ondank dat de sleutel er uit is. En als je het er in wee in doet en er aan draaid komt er een raar geluid uit. en met weer terugdraaien valt hij ook niet uit.

    En je kan er gewoon mee rijden. Maar vlat na enige tijd (10/15min.) vanzelf uit.

    Vind dit levendgevaarlijk omdat mijn vriendin uit tijdnood voor haar werk toch gaat rijden

    Weet iemand hoe dit komt? Of eerder hoe we hiervanaf komen?

    Ik hoor graag jullie mening.

    Groet,

    Michael

  • Frank Stuifbergen

    De brandstofpomp blijft dus doorlopen, waarschijnlijk een relais of schakeling die niet goed meer functioneert, waardoor de motor diesel blijft krijgen.

    Om hem voorlopig (tot ie gerepareerd is) uit te krijgen, trap je even het rempedaal in en zet de versnelling in een hoge versnelling, koppeling veel te snel laten opkomen, en de motor slaat af.

  • Henk Bakker

    Ik neem aan dat het om een diesel gaat?

    Een benzinemotor zet je uit door het contact te verbreken met de sleutel, er is dan geen vonk meer van de bougie.

    Als je bij een diesel de stroom uitschakeld, zou hij gewoon doordraaien.

    Daarom zit er een zogenaamde solenoïde in. Een soort relais dat, als het geen stroom mer krijgt automatisch de dieseltoevoer afsluit.

    Waarschijnlijk is dus de solenoïde kapot.

    Is op zich een vrij kleine reparatie.

    Jaren geleden ging bij onze diesel plotseling de solenoïde stuk.

    Je rijdt dan 120 en opeens slaat de motor af.

    De wegenwacht heeft toen een trucje uitgehaald waardoor we gewoon verder konden rijden.

    Als je de motor af wilt zetten gewoon in een hoge versnelling zetten met je voet op de rem en dan de koppeling voorzichtig op laten komen.

  • Henk Bakker

    Ik zie nu dat Frank ook al had gereageerd.

  • michael

    hoi michael,

    ik hoop dat ik niet te laat ben maar het probleem is dat er een solenoid met chip erkening tussen zit. deze is defect en zal verwijderd moeten worden.

    het simpelste is deze verwijderen en de middelste draad van dit schakelblok op de solenoid op de brandstofpomp aansluiten. dan werkt het systeem als een ouderwetsche pomp.