Bezit nu de Tucson 5,5 jaar en vindt het een super auto, zeker gezien de prijs. In deze prijsklasse kon alleen de KIA Sportage mee maar ja, dat is dan ook het tweelingsbroertje. Voordat ik deze wagen kocht wist ik al dat het opgegeven verbruik van 1 op 12 niet haalbaar zou zijn. Een Koreaanse SUV van 1435 kg kan nooit zo zuinig rijden. Reed vanaf het begin 1 op 10, soms 1 op 11 en een heel enkele keer 1 op 12 (bij 100 constant op de autobaan en in de zomer).
Dat was toen ik nog de Hankook banden had, een band met weinig grip na mijn mening. Heb bij 70.000 Km de eerste keer de banden moeten vervangen (geweldig toch, 70.000 Km) en heb toen gekozen voor de All-Weather-Band Pirelli Scorpion SRT. Meteen was het verbuik 1 op 8 , 1 op 9. Nu is deze band dan ook veel zachter (en maakt meer geluid) maar hieruit blijkt dat ook de band een duidelijk invloed op het verbruik heeft (wisten we natuurlijk al). De banden spanning die ik gebryuik is 2.2. (Misschien iets te laag ??).
Samengevat. De Tucson is een heel fijne, ruime en zware auto waarbij een verbuik van 1 op 10 normaal te noemen is. Als ik kijk naar de reparatie kosten die ik heb gehad ( 0 euro) en de onderhoudskosten vergelijk met die van andere SUV's, dan denk ik dat ik qua onkosten, ondanks het benzine verbuik, niet ongunstig uitkom.