Elantra starten met ingedrukte koppeling?

• Ram

Ik heb een Elantra 2.0 CRDI -bouwjaar 15 juni 2001 - 83 kw - handgeschakeld.

Is het normaal dat de auto NIET start , als je de koppeling niet indrukt?

Gaarne uw ervaring / reactie.

Mvg.,

Ram

• Frank Stuifbergen

Zijn diverse Hyundai modellen bij, waar je de koppeling als beveiliging moet intrappen. Maakt niet uit of het handgeschakeld of automaat is, in sommige modellen van Hyundai zit het nou eenmaal.

• Ram

Hallo Frank,

Alvast van harte bedankt voor je informatie.Dit staat niet in de handleiding.

Ik kwam zelf tot de ontdekking dat de auto niet kon starten zonder de koppeling

in te drukken.

Mvg.,

Ram

Frank Stuifbergen schreef:

>

> Zijn diverse Hyundai modellen bij, waar je de koppeling als

> beveiliging moet intrappen. Maakt niet uit of het

> handgeschakeld of automaat is, in sommige modellen van

> Hyundai zit het nou eenmaal.

• Frank Stuifbergen

Geen idee of Hyundai het wel of niet in de handleiding vermeld, die handleidingen zijn doorgaans niet helemaal volledig/kloppend.

Maar ik weet nog dat toen we jaren geleden onze spiksplinter nieuwe Hyundai Lantra Wagon ophaalden bij de garage, de dealer vertelde dat de koppeling ingetrapt moest worden. (wat helemaal niet klopte, want de lantra wagon start gewoon zonder koppeling in te trappen)

Een paar jaar later kochten we een H200 en weer vertelde de dealer erbij dat de koppeling misschien wel ingetrapt zou moeten worden, maar ook de H200 start gewoon zonder de koppeling in te trappen. En nu hebben we sinds kort weer een H200 gekocht en ook deze start gewoon zonder de koppeling in te trappen.

Kennelijk is Hyundai een beetje wispelturig met de koppeling wel of niet intrappen per model.