Deurpanelen verwijderen H200

  • Frank Stuifbergen

    Aangezien de dealer en importeur geen H200 meer op voorraad hadden in de luxe uitvoering, hebben we de basis uitvoering gekocht. Nu ben ik bezig met zelf centrale deurvergrendeling inbouwen, de achterklep en schuifdeur geen probleem, die bordkartonnen panelen schroef je zo los en dan kan je de servomotoren en bedrading erin maken.

    Een groter probleem zijn de 2 voorportieren, langs de rand een stuk of 6 schroeven gevonden en die eruit gedraaid, dan in handgreep rubber dopje verwijderen en schroef eruit halen en handgreepbakje eruit halen, dan dopje achter klink eruit klikken en schroef losdraaien zodat behuizing rond klink eruit kan, dan zit er achter die behuizing weer een schroef waar het deurpaneel mee vast zit, ook die eruit gehaald. Dan op de deurstijl aan de binnenkant van de spiegel het plastic stripje losklikken, dan deurpaneel los klikken op diverse plaatsen. Na een tijdje kan slotknopje door paneel heen gehaald worden en komt paneel aan linkerbovenkant al aardig los, ook rechtsboven heb ik hem aardig los, linksmidden heb ik hem ook los, alleen dan kom ik niet meer verder. Rechtsmidden en linksonder en rechtsonder krijg ik hem echt niet los. Als ik met een zaklamp in die behuizing schijn zie ik links en rechtsonder een soort beugels zitten dat het lijkt alsof je paneel omlaag moet drukken/schuiven zodra andere clipjes enzo los zijn. Maar ter hoogte van het uitzetijzer van de deur zit ook nog niets van een clipje vast ofzo, wat ik niet los krijg, waardoor je niet eens kan proberen te schuiven met dat paneel. Tevens snap ik niet hoe de raamhendel eraf moet, zonder die hendel eraf te halen kan het paneel er ook niet af.

    Dus even in het kort, weet iemand hoe je:

    -De raamhendel eraf krijgt

    -De bevesting van het deurpaneel loskrijgt ter hoogte van het uitzetijzer van de deur

    -De onderkant inderdaad losgeschoven wordt zodra rest van bevestiging los is?

    Ik heb deze omschrijving geschreven aan de hand van de bestuurdersportier, ik mag aannemen dat bijrijdersportier alles precies gespiegeld is.

    Anders ga ik wel langs bij een Hyundai dealer, maarja of die nu zo behulpzaam zijn om een deurpaneel eraf te gaan halen, terwijl ze er zelf niet veel aan verdienen / mee op schieten.

  • ZenZien

    Beste Frank.

    Helaas geen antwoord van mij, maar een vraag aan jou.

    Ik ben ook bezig geweest met het verwijderen van die hardboard platen in een H200.

    Die plastic schroefjes draaien bijna allemaal door. Hoe heb jij die los gekregen zonder de zaak te beschadigen?

  • Frank Stuifbergen

    Je draait de schroefjes voorzichtig zonder op de schroevendraaier te duwen los, dan komen ze een heel klein beetje naar voren. Zodra ze iets naar voren zijn gekomen zet je je nagels erachter en trekt het schroefje eruit, of je steekt gewoon een klein plat schroevendraaiertje achter het schroefje i.p.v. met je nagels ze eruit te trekken. Daarna blijft de ring meestal nog achter, en die kan je er zo uit pakken/trekken. Bij de achterklep zit nog een lus om de klep mee dicht te trekken, daarachter zit een schroef, even het rubberkapje bij de BOLLE kant los proberen te wippen met een schroevendraaiertje en je kunt bij de schroef. Dan moeten het achterklepaneel en de zijpanelen zo eruit te halen zijn.

    Het monteren van die schroefjes is overigens heel makkelijk, druk eerst de ring weer in het gat en dan duw je gewoon de schroef helemaal vast. Je hoeft het dus niet eens meer vast te schroeven.

  • ZenZien

    Bedankt Frank.

    Ik ga het proberen.

    Eigenlijk is het niet zo erg als deze platen stuk gaan, want ik ga toch nieuwe maken, maar de oude platen wil ik graag als mal gebruiken voor de nieuwe platen.

  • Frank Stuifbergen

    Nou de deurpanelen zijn er ook af ondertussen, ben naar een Hyundai dealer geweest. Hij is minuutje of 20 bezig geweest met de 2 deuren. Als iemand wil weten hoe die man ze eraf gehaald heeft, dan hoor ik het wel.

  • ZenZien

    Dat zou ik wel willen weten. Bij mijn H100 heb ik ooit eens een deurkruk moeten vernieuwen, daarna heb ik de panelen met zwarte tape weer vastgezet, want de originele bevestiging had ik kapot getrokken. Het is trouwens wel het goedkoopste van het goedkoopste karton, want hardboard kan je het nauwelijks noemen.

    Die plastic schroefjes lukten lang niet allemaal, een paar heb ik echt met de nijptang moeten verwijderen.

  • Frank Stuifbergen

    Nou die deurpanelen verwijderen gaat als volgt:

    Alle schroeven rondom verwijderen, zijn 3 schroeven die niet zichtbaar zijn (In handvat zit een zwart dopje waaronder een schroef zit. Daarna kan je het bakje eruit trekken. Achter de klink zit een rechthoekig grijs of zwart dopje, wat eruit gewipt moet worden, dan zit daar een schroef die eruit moet. Daarna kan het bakje rond de klink eruit gehaald worden en dan zit er rechts boven de klink (bijrijdersportier linksboven) nog een schroef die eruit moet. Dan even het plastic stripje eraf trekken/klikken wat op de deurstijl zit. (aan binnenzijde van spiegel ongeveer) Dan komen we bij de raamhendel aan, verniel de ring die achter de hendel zit volledig, zodat die ring eraf valt/kan. Dan kan je met een schroevendraaiertje het veertje/klemmetje van de hendel eraf halen en dan de hendel eraf trekken. (een nieuwe ring kost ongeveer €1,- bij de dealer) Vervolgens onderaan het paneel bij de uitsparing een ruk geven, en met flink trekken het hele paneel eraf halen. (In de garage gaven ze er echt fikse @!#$ aan om het eraf te halen, dus erg voorzichtig moet je niet te werk gaan.) En dan heb je het paneel in je handen. (Er kunnen wat clipjes stuk zijn gegaan door het eraf te halen, bij ons was er 1 stuk, maar de dealer heeft die wel reserve.)

    Als het een H200 Luxe versie is i.p.v. Standaard, dan weet ik niet precies hoe de deurpanelen eraf moeten, je hebt in ieder geval dan niet het gedoe met de raamhendel omdat het dan elektrische ramen zijn.

  • ZenZien

    Bedankt, ik denk dat ik dit maar even kopieer en opsla in een mapje voor later, je kunt nooit weten. Door dit soort geheimzinnige handelingen wordt het steeds moeilijker om zelf wat te doen aan je auto, helaas.