Water in holle ruimte

• Frank Stuifbergen

Sinds een paar dagen horen we geklots bij stevig optrekken en stevig afremmen bij een Hyundai H200, na veel zoeken vanmiddag ben ik erachter gekomen dat een soort balk net onder de rand van de auto die tussen de wielkast voor en de wielkast achter zit, vol water staat. Het water eruit krijgen zal wel lukken, zet de auto morgen wel op de schuine oprit hier en dan haal ik het voorste rubber dopje eruit van die balk en steek er een klein pompje in. Maar nu is de vraag: hoe komt dat water erin? Weet iemand waar die balk precies mee in verbinding staat, dakstijlen? Kan het ergens bij een deurschakelaartje (voor binnenverlichting en signalering op dashboard dat deur geopend is) erin komen? Of wat zijn verder nog mogelijkheden waar het zou kunnen lekken?

• Jan

Ik zou niet weten hoe dat water er in komt, denk wel dat het een typisch probleem is, aangezien die balk bij mij helemaal verrot was (gelukkig nog binnen de garantie). Na wat geplamuur en gelas wat niet hielp is hij na tussenkomst van de importeur vervangen. Als je nog in de carrosseriegarantie zit zou ik zeker even contact op nemen met je dealer. En het is denk ik ook zeer verstandig om die balken aan weerszijde zowiezo opnieuw te laten waxen.

Groetjes Jan

• Frank Stuifbergen

Volgens mij zit ie niet meer in de garantie, hij is ruim 5 jaar oud. Of is carrosserie langer dan 5 jaar?

Ik weet niet wat waxen is? Maar auto is behandeld met dinitrol bij aflevering, als je dat soms bedoelt. Dat staat ook zat in die balk, merkte ik gisteren met eruit pompen, heb een uur onder de auto gelegen terwijl ie op de schuine oprit stond zodat water allemaal naar voren kon lopen. Het handpompje verstopte iedere keer met dinitrol, nagenoeg al het water is er nu wel uit. Na de feestdagen gaan we weleens langs bij de garage.

• Emiel

de kant waar het water in zit zit daar een schuifraam ? het wil wel eens gebeuren dat het rubber van het raam stuk is .

• Frank Stuifbergen

Daar zit wel een schuifraam, maar het is niet het rubber. Dat heb ik gelijk al nagekeken, aangezien we dat probleem een keer aan de andere kant van de auto hebben gehad. En de schuifdeur staat ook niet in verbinding met die ruimte waar het water in stond.

Ik keek net even in garantieboekje en schijnt 6 jaar garantie op de constructie te zitten dus hij gaat naar de feestdagen maar naar de Hyundai dealer.

• Frank Stuifbergen

Laat verdere antwoorden voorlopig maar even zitten. De H200 is gisteren bij een aanrijding betrokken geweest. Is met 70 km/u bovenop een Seat geknald die uit een zijweg zo de voorangsweg op reed. Bumper, motorkap, radiateur, fan, koplamp-unit bestuurderszijde, richtingaanwijzerunit bijrijderszijde, kunstof bodemplaat van motorruimte zijn allemaal kapot. Zijschermen (waar zij-richtingaanwijzer op zit) zijn ligt gedeukt, alle koelvloeistof en stuurbekrachtingsvloeistof zijn eruit gelopen. Als het goed is, dan is ie vandaag afgeleverd bij garagebedrijf hier paar dorpjes verder met een sleepauto, want doordat koelvloeistof en stuurbekrachtingsvloeistof eruit zijn gelopen kan ie niet meer rijden. Momenteel is garage dicht ivm vakantie rond feestdagen dus in het nieuwe jaar horen we of ie nog hersteld wordt of dat het een nieuwe wordt. Mocht ie hersteld worden, dan kom ik later nog wel terug op het waterprobleem in die ene balk, momenteel heeft dat weinig belang gekregen.

• Frank Stuifbergen

Vandaag te horen gekregen dat de auto economisch afgeschreven is, we gaan dus voor een nieuwe auto. Oplossing voor het water probleem hoef ik dus niet meer te hebben, bedankt voor de antwoorden.

Oja, ik ga morgen de autoradio uit de oude H200 halen, maar dan hoef ik toch niet dat metalen frame eruit te slopen waar de radio ingeklikt zit? Want in een nieuwe H200 zal datzelfde metalen frame toch al in zitten? (het gaat om een moderne autoradio die gewoon volgens de standaard ISO en DIN normen is gemaakt)

Dit framewerk bedoel ik: (let niet op die beugeltjes onderaan de foto, dat zijn gewoon ontgrendelbeugels om de radio weer uit dat frame te halen)

http://www.halfords.nl/Images/Catalog/Large/109023.jpg

• Andre

Als je het over het orginele frame bedoelt die kan blijven zitten,ligt eraan welk merk radio je hebt Philips,Grundig (oudere type's)kunnen in het orginele frame

• Frank Stuifbergen

Vandaag nog niet aan toe gekomen om de radio eruit te halen, maar het is een Philips RC 619 (RDS) (eind jaren 90 / begin jaren 2000)

• Frank Stuifbergen

Nou vandaag de nieuwe H200 opgehaald en de radio geprobeerd erin te zetten maar zowel de antenne stekker als de elektra/speakers stekker komen niet overeen, lijken erg veel op de oude maar zijn het net niet helemaal. Morgen maar eens kijken of er bij een autoshop verloopstekkers te vinden zijn, of anders bij een Hyundai dealer. Iemand dit probleem ook al gehad met een niet al te oude radio en een nieuwe auto?