binnenverlichting h200

• Jan

als ze de auto 3 cent duurder maken en er iets zwaardere diodes inzetten gaan ze niet kapot;-))

• ZenZien

Hopelijk besteedt mijn dealer die 3 cent extra bij de afgesproken grote beurt, ik zal er morgen even langs fietsen en hem die 3 cent even brengen ;-)

• Jan

dat is helaas niet mogelijk, hij zet er een originele in van dezelfde dubieuze kwaliteit, maar je hebt in ieder geval een jaar garantie op de reparatie, die van mij gaat nooit meer kapot, ik heb er een lekkere dikke diode ingezet, kost 30 cent

• eddiep

hallo ik heb hetzelfde probleem precies zoals jij dat omschrijft

heb de 2 polige diode vervangen maar het probleem doet zich nog steeds voor

hoe heb jij dat opgelost

• wimmehari

Hallo, ik ben nieuw hier, maar kwam er terecht omdat ik de diode van de binnenverlichting niet kon vinden, ondanks dat ik er een keer met de neus boven op stond toen een monteur hem verwisselde a 12,75 euro.

Zou me nooit weer gebeuren, en zowaar dankzij dit forum toch gevonden. Stekkertje er af geknipt, kroonsteentje met contrastekkertje er aan gemaakt en bingo. Kroonsteentjes met contrastekkertjes zijn zo hier en daar te koop, eigenlijk mogen ze niet (voor 230V). In het stekkergedeelte een standaard diode geschroefd, als hij weer kapot gaat ben ik in no time weer klaar. Overigens een diode is een diode, alleen het vermogen wisselt, dus op naar de electronicazaak en voor 7 eurocent een nieuwe! niks 12,75 euro

• kees-jan

Hallo,ik heb nog nooit op een forum gereageerd maar omdat wij met hetzelfde probleem te kampen hebben toch maar eens proberen,we hebben een h200 van 2002 en deze zijn binnen verlichting doet het ook niet,ook niet handmatig.

Ik ben al eens aan het zoeken geweest naar de betreffende diode maar aan de kabelboom hangt bij mij niks,dus misschien kan iemand mij vertellen waar ze bij een model van2002 zitten/hangen.

We hebben nog een probleem de bus is namelijk een bezine uitvoering op gas g3, als hij op gas rijd gebruikt hij ook een beetje benzine oop een cilinder waardoor hij op lage toeren niet lekker loopt,heb vandaag de stekker van de betreffende injector af gehaald en nu loopt hij prima op gas .

Ik heb bij de garage gevraagt of dat het dan de injector kan zijn,maar deze vertelde dat het ook de brandstof druk kan zijn is er misschien iemand die ooit zoiets heeft meegemaakt ik hoor het graag.

M.V.G.kees-jan.

• F.S.

kees-jan Schreef:

——————————————————-

>zijn binnen verlichting doet het

> ook niet,ook niet handmatig.

Wat bedoel je daarmee? Dat wanneer je het schakelaartje van DOOR naar ON schuift, het lampje evengoed niet gaat branden? Als meerdere lampjes dat probleem hebben is de zekering defect, als het alleen om dat lampje gaat is het lampje zelf stuk.

Maar mischien begrijp ik je verkeerd en gaat het lampje gewoon aan wanneer je het schakelaartje naar ON schuift en is inderdaad de diode van de DOOR positie stuk. Ik heb anders wel een foto voor je waar de diode zit.

• kees-jan

bedankt voor je reaktie F.W. ,ja dat is het probleem de lampjes binnen voor en achter doen het niet zowel op “door” als op “on” ,de lampjes zijn heel dit geld ook voor de zekering .

Het lampje aan de zijkant in de opstap en in de achterbak doen het normaal.

• F.S.

Hallo Kees-Jan,

Misschien heb je wel gewoon een draadbreuk in je massadraad zitten, volgens mij wordt het lampje boven de achterbank namelijk afgetakt van het lampje boven de voorstoelen vandaar dat het lampje in de achterbak en instaptrede dan wel fuctioneren. Test eens met een multimeter of je 12 volt meet tussen bijvoorbeeld het plus contact van je sigarettenaansteker (contactsleutel wel naar ON draaien) en het massa contact van het lampje boven de voorstoelen. Test daarna of je 12 volt meet tussen het voedende “door” contact van het lampje en het massa contact van je sigarettenaansteker. Doe ditzelfde nogmaals alleen dan met het “on” contact van het lampje i.p.v. “door”.

Zowiezo is achterbak-verlichting + schuifdeur-tredeverlichting een andere “stroomkring” dan de verlichting boven de zitplaatsen dus de storing is niet heel onlogisch.

• Frans

waar heb je die dikke diode gekocht dan?

Jan Schreef:

——————————————————-

> dat is helaas niet mogelijk, hij zet er een

> originele in van dezelfde dubieuze kwaliteit, maar

> je hebt in ieder geval een jaar garantie op de

> reparatie, die van mij gaat nooit meer kapot, ik

> heb er een lekkere dikke diode ingezet, kost 30

> cent