binnenverlichting h200

• Jan

er is al eerder over gesproken hier maar ik kan het niet vinden. Waar zit de diode van de binnenverlichting van een h200 uit 2000? De verlichting van de laadruimte doet het op alle deuren, evenals het lampje op het dashboard. Ook het lampje bij de onderdorpel van de schuifdeur werkt alleen de 2 plafondlampjes dus niet. Ik heb onder het stuur en bij de zekeringkast al gezocht maar onvindbaar?

Tevens zoek ik nog een opbergbak die onder de passagiersstoel kan.

Bij voorbaat dank

• Frank Stuifbergen

ah! Wij zijn dus niet de enige met dat probleem in de H200, sinds maanden zijn ook die 2 lampjes in de auto er mee opgehouden.Terwijl instaptree en achterbak het idd wel doen.

Dan doen de lampjes het zeker bij jou ook gewoon als je schakelaartje naar ON schuift ipv DOOR?

Ik heb ook al lopen zoeken of ik ergens een draadbreuk, kapot relais, diode of wat dan ook kon vinden. Behuizing rond zekeringpaneeltje er al eens uitgeschroefd, ja daar zitten 8888 draden achter en ook stapels relais en andere bende. Als het probleem daar zit dan ben ik dagen bezig het te vinden. Misschien zit het wel achter het “plafond” Ik heb lampje bij voorstoelen al eens eraf geschroefd, en daarachter gezocht, maar ook niets. Alleen de 3 draadjes uiteraard (massa, voeding via ON en voeding via DOOR)

Mocht ik me morgen toevallig vervelen (zal wel niet) dan ga ik toch weer eens zoeken, wellicht stuit ik zomaar op die diode of wat het ook is.

• Frank Stuifbergen

Ik kwam op een andere site deze tekst tegen, ik zal morgen rond de koppeling eens gaan zoeken:

Ter hoogte van de koppelingsdoorvoer door het schutboord in de cabine zijn 2 diodes ingetaped in de hoofdkabelboom. De diode met 2 draden (zwart/geel en rood/blauw) moet vervangen worden. Het onderdeelnummer van de diode is: 91789-4A000.

• Jan

ik had het het probleem inmiddels gevonden, nu het vroeger donker werd werd het wel erg lastig, heb van de week de dealer maar eens gebeld en gevraagd waar die diodes zitten.(had ook al op al die andere plaatsen gezocht) Je moet even op kop onder het dashboard duiken en dan de dikke kabelboom volgen die achter de zekeringkast langs de zijkant omhoog loopt en daar zitten ze dan tegenaan getaped. Ze zitten in een stekkertje gestokken.Je moet de kleinste met 2 draden hebben. Ik heb geen originele besteld maar de kapotte diode opengezaagd en er een dikke 6 ampere diode ingesoldeerd. Die gaat in ieder geval niet meer kapot.

Ben wel benieuwd waar je die informatie gevonden hebt, ben er ook lang naar op zoek geweest.

• Frank Stuifbergen

Vanmiddag heb ik de behuizing rond het zekeringpaneel er even af geschroefd en zag ik idd naast de koppeling die diode hangen, echter is ie totaal niet ingetaped in de kabelboom ofzo. Hangt minstens 7,5 cm draad buiten de kabelboom en dan komt die diodehouder met diode pas. De andere diodes enzo van andere functies zitten wel helemaal ingetaped. Maargoed ik heb hem dus gevonden en diode eruit getrokken en als test ff een stukje draad tussen beide polen gestopt, en het licht ging keurig aan. Morgen zal ik eens kijken of de Hyundai dealer hier een nieuwe diode voor me heeft. (Stom trouwens, ben paar maanden geleden al opzoek gegaan naar het probleem van die verlichting, en heb toen nog die diode met stekker in me hand gehad……….wist ik toen maar dat dat het probleem was.)

Ik had nog even gedacht dat de diodecontacten soms vuil waren, omdat sinds nieuw af aan de verlichting in de auto al af en toe uit en aan ging met geopende portieren. Maar hij is toch echt stuk.

Die info die ik gisteren postte kwam trouwens van het forum www.auto.nl

• Jan

Ook bij was het in het begin dat hij af en toe uit ging, waarschijnlijk met de temperatuur te maken van de diode. Als hij al los hing is hij waarschijnlijk al eens stuk geweest. De dealer zal hem vast op voorraad hebben….ze gaan blijkbaar veel kapot. Vandaar mijn oplossing om er een andere zwaardere diode in te zetten. Bedankt voor de info.

• Frank Stuifbergen

Lijkt me sterk dat ie al eens vervangen is, dan had iemand van ons toch naar de garage moeten gaan om daar opdracht voor te geven :D Auto is nieuw gekocht, dus kan die diode dan hoogstens voor aflevering stuk zijn gegaan. Maarja hele dashboard, boordcomputer enzo is aantal keer uit auto geweest. Aangezien de boordcomputer 1 uur na aankoop van de auto is stuk gegaan, en garage maar niet kon vinden wat het was, waarom ie niet wilde starten. Misschien dat ze toen toevallig de boel los gehaald hebben.

Zal me niks verbazen als het weer bestelwerk wordt bij een Hyundai dealer hier, ik woon namelijk in Luxemburg. En zo heel bekend is de H200 hier nou ook weer niet.

• Frank Stuifbergen

Nou waar ik alweer bang voor was……..dealers hebben hem hier weer niet.

Ben bij paar Hyundai dealers langs geweest, maar ze hebben die diode niet (werd me niet echt duidelijk of een H200 in Luxemburg nou een andere diode erin heeft staan of dat ze gewoon nooit kapot gaan), de eerste dealer waar ik kwam, had in 3 jaar niet meer zo'n diode verkocht, de volgende had van zijn leven nog nooit dat ding gezien, en de derde had 6 jaar geleden voor het laatst zoiets verkocht. Die derde beweerde ook dat de zekering stuk was en niet de diode. (yeah right) Ik uitgelegd dat het een Nederlandse H200 is, en dat ze in NL om de haverklap stuk gaan. (als je de forums tenminste ziet) Nou hij kon hem waarschijnlijk wel bestellen, hij zoeken in onderdelenlijsten op de pc. Kon niets vinden, ik had toevallig dat nummer wat op auto.nl forum stond meegenomen, toen hij dat intypte kwam inderdaad de diode op zijn scherm te staan. Maargoed morgen is de diode er waarschijnlijk al.

• Frank Stuifbergen

En de lampjes branden weer :D

6 euro voor diode + stekker (diode is niet los te koop, dus moest stekker er wel bij nemen)

• ZenZien

Afgelopen vrijdag liet ik mijn inmiddels gekochte H200 keuren bij de ANWB in Utrecht. En jawel hoor, de binnenverlichting deed het niet op de deurschakelaars.

Er waren verder nog een paar kleine, gemakkelijk te repareren probleempjes, maar het is wel opvallend dat de binnenverlichting dus een veelvoorkomend probleem is bij de H200