Ik rij in een Hyundai Coupe uit 2004. Daar zitten Michelin Pilot Sport banden onder (215/45 ZR17). Op de sticker in de wagen staat de bandenspanning niet in BAR aangegeven. Weet iemand welke bandenspanning ik moet gebruiken?
Dit klopt dus niet - zie hieronder.
4. WAT IS HET VERSCHIL TUSSEN KPA EN BAR?
Soms spreekt men nog steeds over Atu of Kilo’s bandenspanning, in Engeland praat men over Psi en in andere landen over bar. Om aan die onduidelijkheid een einde te maken, is besloten om de bandenspanning aan te geven in de meest gebruikte eenheid voor druk; kilo Pascal ofwel kPa. De omrekentabel is eenvoudig: 2 bar is 200 kPa. Inmiddels geven veel autofabrikanten de vereiste druk in kPa aan.
(zie: http://www.houddespanningerin.nl/tirepressure.asp?TaalID=2&UserSessionID=71649897)
In het geval van Ruud zijn Coupé zou de bandenspanning voor 2,2 bar en achter 2,1 bar moeten zijn. 10% meer omdat na verloop van tijd iets lucht ontsnapt is niet erg, maar 2.8 en 2.7 bar is te veel.
http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?t=8397755
lees dat maar eens door ( een paar bekende soepjes erbij) met al zijn doorlinken .
Gaat over het zelf uitrekenen van de bandendruk. met in de reacties diverse Excell-sheets die het rekenwerk voor je doen.
Ben nu bezig met een verbeterd formulier om de gewichten te bepalen die de fabrikant destijds gebruikt heb om de drukken voor normaal gebruik te berekenen. Het deel om bij andere bandspecificaties de nieuwe adviesdrukken te bepalen is nog niet klaar.
Wat je nodig hebt daarvoor is de maximaal toelaatbare aslasten van de auto, te vinden op een plaatje onder de motorkap of een van de deurstijlen. Van de banden heb je de Load index of maximum-draagvermogen nodig , wat vrijwel altijd op de zijwang staat en die Ruud en hjremmelts niet genoemd hebben. Dan nog de gegevens van de oude stikker voor de adviesdrukken, bij voorkeur voor verschillende banden , en de KPA Bar en PSI waarden, dan wordt de speling daarin zo klein mogelijk. Die stikker zit of in een deur of achter het tankklepje.
Als jullie mij die gegevens geven dan bepaal ik voor jullie de nieuwe drukken als voorbeeld.
Als je PSI door 14,5038 deelt dan krijg je de bar.
Als je kPa door 100 deelt dan krijg je de bar, zelfde is de komma 2 plaatsen naar voren schuiven.
Maar zijn het andere banden dan die op de stikker staan dan moet je om gaan rekenen.
Dat kan met door mij gemaakt formulier ,waar ik de formule van de bandenfabrikanten voor gebruik.
Komen van het ETRTO standards manual.
http://cid-a526e0eee092e6dc.skydrive.live.com/browse.aspx/.Public/Adviesdruk%20omrekenen
In die map staan die voor het omrekenen, maar van daaruit kun je ook verder navigeren naar andere formulieren.
Kom je er niet uit , of is dit niet wat je bedoelt , dan zet je dat maar hier neer, dan help ik wel.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?