gebonk Hyundai H 100

• mebl

Onze Hyundai H 100 waar we zeer zuinig op zijn heeft al een vrij lange tijd last van gebonk. Vooral als er geen gewicht in de auto zit. Het klinkt als metaal op metaal als we over drempels of door kuilen rijden. Er zit nauwelijks ruimte op de fusee-kogels. Het geluid komt van zowel rechts voor als van links voor. Heeft iemand suggesties wat het zou kunnen zijn?

• Wil

Ik heb dat met mijn H200 ook gehad. Het bleek speling in de ophanging van de stabilisatorstang te zijn. Dat zij een soort kogelgewrichten en als daar speling op komt maakt het zo'n geluid. Ze zijn toen vervangen en daarna was het over.

• mebl

Bedankt voor je reactie. De stabilisatorstang is inmiddels los geweest net als alle andere onderdelen voor van de wielophanging. Er zit geen kogelgewricht aan en er zat ook geen speling op. Alles is inmiddels weer in elkaar gezet en de enige mogelijkheid die nu nog over lijkt te zijn is toch speling op de fuseekogel. Dat kunnen we niet zelf. Misschien brengen we de auto nog naar de garage om die te vervangen. In ieder geval hartelijk bedankt voor je reactie.

• Peter

Heb ik ook in begin gehad, bleek de fuseekogel rechts. Altijd bij lichte bobbels en inveren in hollingen in de weg.

Is toen vervangen en geluid over. De linker wilden ze niet tegelijkertijd vervangen: niet nodig als goed is.

Prijs weet ik niet, was garantie, maar bij mitsibishi (vorige auto) was een vervanging hiervan niet zo heel erg duur. Ik meen zo'n 100 - 150 euro? Idem bij H200??

Gr. Petermebl schreef:

>

> Bedankt voor je reactie. De stabilisatorstang is inmiddels

> los geweest net als alle andere onderdelen voor van de

> wielophanging. Er zit geen kogelgewricht aan en er zat ook

> geen speling op. Alles is inmiddels weer in elkaar gezet en

> de enige mogelijkheid die nu nog over lijkt te zijn is toch

> speling op de fuseekogel. Dat kunnen we niet zelf. Misschien

> brengen we de auto nog naar de garage om die te vervangen. In

> ieder geval hartelijk bedankt voor je reactie.

• ZenZien

Ik heb het zelfde probleem. Mijn garage heeft er naar gekeken en vermoedt dat er in de torsieveren voor iets is versleten. Ze hebben me geadviseerd om naar de garage van de Hyundaidealer te gaan omdat het een vrij ingewikkelde reparatie is. Mijn vraag is nu, heeft iemand enig idee hoeveel werk zo'n reparatie is en hoe duur dat zou kunnen worden? De bus is van 94 en heeft bijna 190.000 gereden, en ik vraag me af of ik er nog geld in moet blijven pompen.

• mebl

Mijn man heeft de wielen en de torsiestangen van de auto afgehad en betwijfeld of slijtage aan die torsiestangen het gebonk veroorzaakt. Bij het opnieuw in elkaar zetten van het voor onder heeft hij voldoende vet in de fuseekogelrubbers gedaan waardoor het gebonk vrijwel is verdwenen. Hij is daardoor sterk geneigd te denken dat het restgebonk voortkomt uit de fuseekogels. Alle overige onderdelen hebben geen specifieke aanwijzing opgeleverd waar uit zou kunnen worden opgemaakt dat het daar zou bonken. Van garageprijzen weten gelukkig weinig dus die vraag kunnen wij niet beantwoorden.

• ZenZien

Bedankt voor je snelle antwoord. Ik ga toch maar eens naar de dealer voor een diagnose en een prijsopgaaf. Ik ben erg aan het busje gehecht want ik heb het zelf omgebouwd tot camper. Maar 2 rondritten in IJsland (1999 en 2006) op zeer slechte onverharde wegen hebben de vering geen goed gedaan.

Op foto 305 zie je ons busje:

http://www.zenzien.zoefzoek.com/zenzien.php?lang=nl&page=archief&sel_jaar=2005&sel_maand=02

• mebl

Prachtige ervaringen moeten dat geweest zijn. Wij zijn ook zeer aan het busje gehecht. Eenvoudig fietsen mee soms caravan er achter of in de bus slapen zoals 1 keer met de zonsverduistering in Frankrijk jaren terug. Weinig kosten en goed bedrijfszeker rijden. Tot nu toe dan. Ik ben erg benieuwd of de dealer inderdaad een manko aan de torsiestangen zal ontdekken of iets anders. Wellicht kan je dat t.z.t. nog laten weten.

• ZenZien

Ik zal het laten weten.

• ZenZien

Vandaag bij de Hyundai-dealer geweest. De monteur heeft alles afgeluisterd met een stethoscoop, terwijl zijn collega's de carrosserie op en neer lieten veren. Het geluid komt waarschijnlijk bij het voorste scharnierpunt van de torsieveer vandaan. Er is niets gevonden wat los zit. Voorlopig blijf ik er maar mee rijden, want anders moet de hele zaak uit elkaar, wiel eraf enz. Zo'n dure reparatie is de auto niet meer waard.