Heel veel problemen met Elantra

• Marcel Tijdink

In okt. 2002 een Elantra 1.6 GLS hatchback van aug. 2001 bij off. dealer gekocht met 40.000 km. op de teller (14 mnd. oud). Niets dan trammelant met deze auto. Mankementen sinds de aankoop:

1) computer defect

2) 2x uitlaatdeel defect

3) achterschokdempers defect

4) hendel ri.aanwijz./verlichting kortsluiting

5) achterwiellager defect

6) water in kofferbak

7) lak wieldeksels afgebladerd

8) achterklep die dicht valt door verslapte dempers

9) afsleep ANWB vanwege defecte krukas-sensorkabel (gaat volgens dealer noooooooooit kapot) maar:

10) nog geen jaar later weer dezelfde kabel kapot waardoor de auto weer dienst weigerde; dealer kan geen aanwijsbare oorzaak vinden. Kan dus zo weer gebeuren waardoor het vertrouwen tot een absoluut dieptepunt is gedaald!

Oh ja, afgelopen week bleek er een lekkage in een aluminium leiding van het stuurbekrachtingssysteem te zitten waardoor de olie langzaam uit het reservoir wegliep en de stuurbekrachtiging uitviel. Tijdens de reparatie bleek dat de pomp van de stuurbekrachting een onheilspellend geluid maakte en z'n beste tijd heeft gehad en waarschijnlijk binnenkort vervangen moet worden.

Mankementen 1 t/m 8 wel keurig door Hyundai Dealer van Wenum uit Deventer binnen garantie verholpen maar importeur bood totaal geen compensatie (binnen de zo geprezen garantie van 3 jr.) voor de vele malen dat ik (40 km. retour) naar de garage moest rijden (vaak waren onderdelen niet voorradig en moest ik weer extra terug komen). Na de nodige correspondentie met de importeur werd mij een zwak onacceptabel bod gedaan bij inruil voor een nieuwe Hyundai. Daarnaast brengt de auto nu, 4 1/2 jr. oud en 85.000 km. geen zak meer op omdat Hyundai zelf ‘m het liefst doodzwijgt alsof het het zwarte schaap van de familie is. Kijk de dagbladen maar eens na. Alle Hyundai’s worden aangeprezen in pagina grote advertenties met gratis TV's etc. maar de Elantra staat er nooit bij. Nee mensen, wees niet zo dom als ik om zo'n kl……auto te kopen en betaal liever iets meer voor een betrouwbaar product en een importeur die achter zijn klanten staat.

• De Vismobiel

Gevalletje maandachochtendauto. Niets aan te doen. Aangezien je hem als occassion hebt gekocht en vermoedelijk niet eerst wat voorzoekwerk hebt gedaan naar het verleden van deze auto kan het dus ook goed zijn dat de auto flink afgetrapt is door de vorige eigenaar. Doe je niks aan. Gewoon particulier verkopen en de volgende keer gaan voor een nieuwe auto, of een auto die volledig is geïnspecteerd door de ANWB door middel van een Aankoop keuring. Hierbij wordt de auto helemaal geinspecteerd op problemen en schades.

Voor meer info: http://www.anwb.nl/published/anwbcms/content/pagina/auto/kiezen-en-kopen/autokeuringen-totaalkeuring.nl.html