Lantra 1.6 GLS (+G3) startproblemen

• Joris Bisschop

Heb een hyundai lantra 1.6 GLS uit 1999 met LPG G3 gas installatie . De wagen heeft nu reeds 336.000 km gelopen en heb de laatste tijd het volgende probleem.

Bij vochtig (regenachtig) weer wil de auto 's ochtends (of in koude toestand) niet starten.

Wanneer de auto wordt aangeduwd en ik de koppeling loslaat start de motor nog voordat een 1 meter is afgelegd (het is ongelooflijk). Daarna draait de motor weer als een zonnetje en kan ik vrolijk op weg.

De vorige dag de laatste km's op benzine rijden heeft geen effect.

Het laten uitlezen van de boordcomputer bij de dealer met een hi scan??? gaf geen bijzonderheden.

Wat ik echter wel merk is het volgende:

- Bij het omdraaien van het contact wordt er normaliter een systeem test gedaan ??? Lampjes van handrem, koelvloeistof en olieniveau gaan branden etc.

- Indien de motor bij vochtig weer niet start en het sleutel na 10 sec weer loslaat komt het lampje van het olieniveau niet meer aan. Het duurt dan 10-20 sec (soms langer voordat het lampje weer aangaat.

- olie niveau gecontroleert en deze is in orde.

Kan iemand mij helpen wat het probleem is en of het simpel te verhelpen is. Andere optie is namelijk een nieuwe betrouwbare auto te kopen

• Marco

Ik heb een lantra 1.6 wagon met een prins G3 installatie. Daar gas een hoger ontsteek spanning heeft is het belangrijk dat de bougie kabels in goede conditie zijn. Ik heb ze inmiddels al 2x vervangen (225.000 Km) Bij een probleempje daar mee gaat hij namelijk ook naverbranden. De bekende plof bij laag toerental. Ook is het belangrijk aleen maar NGK bougie's te gebruiken. Tevens heb ik ook eens problemen gehad met de lambda sonde, deze is inmiddels ook vervangen. Gebruik hiervoor aleen een origeel type geen alternatief (is wel goedkoper) dit werkt namelijk prima maar net niet in combinatie met de G3 installatie. Suc6 Marco