H200 / automaat / schakelen

  • Peter

    Beste medeleden,

    Ik heb een H200 van half 2000, waar ik zeer tevreden mee ben. Tot op heden (47000 km) totaal geen enkel foutje meegemaakt.

    Het is een 2,5 liter diesel automaat.

    Hier wil ik het over hebben. Het verbruik kan m.i. omlaag als deze automaat bij lagere snelheden wat meer zou doorschakelen. Aangezien het een diesel is met genoeg power kan de automaat bij 50 a 60 van mij best wel in zijn 4 of 5 staan (overdrive met lockup).

    Ik rij elke dag van Haarlem-Zuid naar Heemskerk. Op de randweg hierheen (tot aan de snelweg) mag niet harder gereden worden dan 70. De automaat schakelt echter bij ongeveer 78 a 80 kmpu over naar een volgende versnelling. Wat betreft zijn koppel mag dit al veel eerder van mij.

    Bestaat er een truc om de automaat (eventueel met een schakelaar) te dwingen in de hoogste versn. te gaan staan.Eventueel een schakelaar die je dan moet omzetten???

    Vr. gr.

    Peter Remeeus

  • De Vismobiel

    Er bestaat zoiets wel ja, maar dat is een ander type automaat. Hierbij kun je automaat rijden, maar kun je ook zelf schakelen.

    Je krijgt dan zo'n type pook:

    http://www.italiancar.com.au/images/76-3-3409_ypsilon_lg.jpg

    R en N zullen je wel bekend zijn denk ik.

    Met + en - kun je zelf op en afschakelen door de pook de juiste richting in te duwen. Dus bij plus een verzet hoger en bij min………..

  • peter

    Dank je, deze zijn mij ook bekend.

    We zouden eigenlijk moeten weten wat de veroorzaker is van het opschakelen. Is dit door toerental en ergens een “palletje”?? Of door opgebouwd vacuum??

    Zou eigenlijk beïnvloedbaar moeten zijn. Mitsubischi spacewagon had bijvoorbeeld een vacuumpot die elektrisch werd geschakeld en dat vacuum schakelde een tandrad zo dat ie in 5 kwam.

    gr. PeterDe Vismobiel schreef:

    >

    > Er bestaat zoiets wel ja, maar dat is een ander type

    > automaat. Hierbij kun je automaat rijden, maar kun je ook

    > zelf schakelen.

    > Je krijgt dan zo'n type pook:

    > http://www.italiancar.com.au/images/76-3-3409_ypsilon_lg.jpg

    >

    > R en N zullen je wel bekend zijn denk ik.

    >

    > Met + en - kun je zelf op en afschakelen door de pook de

    > juiste richting in te duwen. Dus bij plus een verzet hoger en

    > bij min………..