shokkende lantra

• Tom

Hallo mensen,

Ik heb een lantra uit 98 en als ik ermee rijd dan ( niet altijd ) komt het soms voor dat het lijkt alsof de benzineleiding dicht wordt geknepen waardoor hij inhoud. Als je dan weer even iets meer gas geven dan is het weer over. Wat zou dit kunnen zijn. Misschien vuil in de leidingen of een vuile benzine filter?? Kan iemand mij dit vertellen of zeggen hoe je dit kunt controleren?

Groeten

Tom

• adrie

Beste Tom,

Het probleem heb ik ook gehad..

Schrik niet, ik heb er ongeveer 100000 km mee gereden.

De dealer kon het maar niet vinden.(Heb toen het probleem maar bij de ANWB neergelegd en die gaven het antwoord)

Het probleem is ook niet uitleesbaar omdat het niet aan een defect vaneen onderdeel gaat.

De oorzaak kan liggen aan de gasklepregeling.

Ter hoogte van de gasklep zit een gasklepmelder, dit is een modul die op de as van de gasklep zit.

Dit is ,als het ware, een regelbare weerstand ( potmeter) die de gasklepstand aan het motor-management doorgeeft . Deze kan defect zijn(maar dat is zeldzaam).

Het meest voor de hand liggend is, dat er stekkerverbindinkjes aan corrosie onderhevig zijn en niet meer goed kontakt maken.

Dit zijn o.a. de stekkerverbindingen van de watertemperatuursensoren (2 x) .

Als je een techn. achtergrond hebt kun je deze er af trekken (zit wel een borgklipje op) en schoonmaken en het weer eens proberen.

Beter is om je auto bij de dealer of bij een “Boschdienst” te laten uitlezen zodat je bepaalde storingen kunt uitsluiten. De potmeter van de gasklepregeling kunnen ze dan testen en de weerstand moet tussen de 12 en 90% liggen.

Neem dan deze gegevens mee zodat ze eventueel wat mee kunnen..

Ik hoor wel van je wanneer het probleem is opgelost (want aldoende leert men)

Hopende je een beetje op weg te hebben geholpen.

Met vriendelijke groet Adrie Hellevoetsluis.

• Tom

Dank je wel ik had vandaag al mijn eigen garage gebeld en die zei eigelijk ook al dat het aan zoveel kan liggen. Maar omdat hij het ook niet altijd doet. Hij stelde voor om injectie reiniger bij mijn benzine te gooien om het systeem te reinigen. Als dat niet zou werken dan moest ik inderdaad hem moest wegbrengen en aan een testbank moets laten zetten ( aangezien hij deze niet heeft voor een Lantra.

Maar ik hou je op de hoogte.

Groeten Tom

• adrie

Tom,

Laat je niet te veel naar het kastje naar de muur sturen en laat het briefje maar 's lezen. Brengt de monteur misschien op de goede weg..

Groetjes Adrie

• tom

Nou met die injectie reiniger is het ( tot nu toe ) verholpen

Helemaal geen problemen meer gehad.

Heel erg bedankt voor alles.

Groetjes,

Tom

• adrie

O.O. Tom, goed dat 't gelukt is.. vervuiling van de injectoren kan dus ook een oorzaak zijn..

Weer wat geleerd.. Groetjes Adrie..