inhouden bij koude motor

  • adriaan

    Als de motor van mijn Lantra 1800 (1996) nog koud heeft hij de neiging af en toe in te houden (schokken) . Dit probleem is voorbij als de motor op temperatuur is.

    Zelf heb ik het idee dat het misschien iets te maken kan hebben met dat kleine zwarte doosje ter hoogte van de gasregeling. Waarschijnlijk een sensor.

    Ik weet niet waarvoor en hoe dat ding werkt maar zal iets met de gas/luchttoevoer te maken hebben.

    Kan iemand daarover informeren?

    Bij voorbaat dank voor een eventuele reaktie.

    Met vriendelijke groet Adriaan.

  • Pat70

    Kan vocht in de kabels (van de bougies) zijn. Inspuiten helpt.

  • Frits

    Bougie kabels, verdelerkap en rotor controleren!

  • Chairman Chung

    Wat een gelul allemaal. kan van alles wezen, en is echt niet vanuit hier te beoordelen. Ga nou gewoon naar een dealer, laat 'm uitlezen, en je weet wat de oorzaak is. Gaat sneller, en kost minder, dan wanneer je zelf het wiel probeert uit te vinden en gaat hobbyen.

  • adriaan

    Halllo Chung,

    Ja, dat is nou het probleem.. de dealer heeft mij er al 100.000 km mee laten rondrijden .. Ze hebben, naar zeggen ,alles al geprobeerd dus ook uitgelezen maar kunnen niets uilezen.. De outo is al 200.000 km in onderhoud bij de off. dealer.. Dit even om je uit de bekende droom te helpen..Ik denk dat ik maar eens Korea aanschrijf want ik wil het toch graag weten..Een beetje geinteresseerde outomonteur zou er toch uit moeten komen dunkt mij maar helaas..

    Chairman Chung schreef:

    >

    > Wat een gelul allemaal. kan van alles wezen, en is echt niet

    > vanuit hier te beoordelen. Ga nou gewoon naar een dealer,

    > laat 'm uitlezen, en je weet wat de oorzaak is. Gaat sneller,

    > en kost minder, dan wanneer je zelf het wiel probeert uit te

    > vinden en gaat hobbyen.

  • wim

    Hallo

    Toenvallig heb ik iets dergelijks bij de hand gehad met mijn prive auto. (hyundai Lantra)

    Die had vanaf het begin een vergelijkbaar probleem, bij gas loslaten viel het toerental terug tot

    ~300 toeren om dan vaak terug te keren tot normaal. Soms sloeg de motor af en wanneer dat in een bocht gebeurde schrok je je wezenloos omdat dan gelijk de stuurbekrachtiging uitviel.

    De auto was nieuw!!! en ben ook tig keer mee teruggeweest.

    Nu deed dit zich alleen voor na ~3km rijden, het probleem was dus temp. gerelateerd, was de motor warm dan was het probleem over.

    Heb uiteindellijk zelf de fout gevonden. Over de luchtklep zit bij moderne auto's een door een elektromotor bestuurde bypass luchtschuif, die zit met een driepolige stekker aangesloten.

    Het middelste stekkerpootje was door de spleetogen in Korea wat ver in de stekker gedrukt, kon dus geen contact maken. Na herstel heeft zich het probleem nooit meer voorgedaan (3jr.) , was dus overduidellijk de oorzaak.

    Je begrijpt dat ik hierna met andere ogen naar de kundigheid van garage personeel ben gaan kijken!

    Uitlezen van de boordcomputer en veelvuldig (willekeurig) uitwisselen van onderdelen niets hielp, en als ik zei dat het een duidelijke temp. kwestie was keek men mij schaapachtig aan!

    Tot zover mijn story, misschien heb je er wat aan.

    Succes ermee en de groeten uit Kampen.

    Wim Leurink

  • adriaan

    Bedankt, daar heb ik wat aan , de story lijkt als 2 druppels als op die van mij. Uitlezen en soms wat schoonmaken.. Ik denk dat ik het daar moet zoeken..

    Het is en tijd weggeweest en nu doet ie het alleen als die koud is..

    Iedergeval bedankt voor je berichtje..