Beste wietze,ik kan je op je vraag een zeer opjectief antwoord geven.
Ik ben namelijk met de paasdagen naar luxemburg geweest,dus ik ben de ardennen doorgegaan.
Ik zat in diekirch,dat is dus het suererland.
Ik heb een bus van 59pk uit 04-2000 en ben er ook al mee naar portugal geweest,
met een caravan erachter,die tot 1500kg beladen mag worden.
de caravan is6.80mtr.
Als je het de eerste keer totaal ziet staan denk je wouw,dat is wat!!.
Nu heb ik hem niet geladen tot 1500kg,maar samen met wat in de auto ligt,is het geheel,toch een behoorlijk gewicht.
Maar nu komt het,dat gewicht is totaal geen probleem voor deze auto,op een helling van rond de 12%,trekt hij gewoon weg,dat is een heel zeker gevoel,vooral als je zoals ik vroeger ook met een eend,met karretje en 3kinderen,tegen de heuvels rondom luik gereden heb,met zweet in mijn handen of ik boven kwam.
Het zijn dan inderdaad een paar energie vreters.
Ik ga er in mijn 3de versnelling,met ongeveer 60a65 tegenaan,niet snel,maar je weet dat je altijd bovenkomt en de temperatuur van de auto?,prima.
Ook naar portugal,over de pireneen,met behoorlijk warm weer,gaat de temp geen graadje omhoog,klasse.
Natuurlijk gaan mij,genoeg andere auto's,met caravan voorbij,misschien met met commonraildiesel en een lichtere caravan,maar de stabiliteit en het maximumkoppel bij 23000toeren,maakt dat je over het algemeen,makkelijk steeds in zijn 5 kan rijden,als de hellingen niet te stijl zijn,dat is heerlijk rustig, 80km per uur rijden,met 25000 toeren. Bij bergop moet je dus opletten,dat je wel op tijd schakeld,maar niet terugvalt onder de 23000 toeren,dan gaat alles prima.
Dieselgebruik,met stevig doorrijden 1-7,rustig 1-8,zonder caravan,toeren in de bergen,haalde ik 1-9.
Als laatste maar niet onbelangrijk,het bochtenwek gaat door de niet al te grote draaicircel,ook best makkelijk,ook bij keren.
Buiten spiegels is wel een probleem,moeilijk goede te vinden,ik kocht de mijne bij de zwerver in eindhoven,maar daar is al meer over bericht.
Mocht je nog vragen hebben,ik geef (noch),geen adres,maar zet het maar op de site,dan lees ik het wel.
groetjes,johan.