Getz benzine verbruik

• Pat

Ik heb geen Getz ervaring, maar met m'n Atos is het verbruik 1 op 15,8 (gemiddelde over 68.000 kilometer).

Hyundai's kunnen dus best zuinig zijn.

• Rob

Toch een reactie van een Getz-rijder!

Sinds september 2003, ben ik in het bezit van een Getz 1.6. Prima auto, bevalt uitstekend, maar een ding valt gewoonweg tegen, namelijk het benzineverbruik. Ook gelet op omvang/gewicht van de auto en de huidige technologie.

Diverse tests (o.a. ANWB) van de 1.6, komen uit op een gemiddelde van 1 : 13.5 (stad/snelweg). Zelf kom ik uit op een gemiddelde van 1 : 11!!

De Getz is mijn 3e Huyndai (eerst Lantra en Excel), maar dit verbruik heb ik nog amper meegemaakt.

Dealer en importeur zeggen, dat hier niets aan te doen is, omdat e.e.a. computergestuurd is!? Wel is, volgens hen, te testen of er ergens iets niet in orde is, waardoor een hoger benzineverbruik wordt veroorzaakt. Test hoop ik binnenkort ook te laten uitvoeren.

Ik ben benieuwd naar de ervaringen van andere “1.6 rijders”.

• Hyundai rijder

is dit toevallig een automaat?

• Rob

Nee, het betreft geen automaat.

• Dick Schuurman

Ik heb nu een jaar een Getz 1.6 en meet eigenlijk alleen het verbruik bij lange ritten. Afgelopen weekend b.v. even heen en weer naar Keulen, 40.5 liter op 610 km.(1:15). Hierbij merk ik wel op dat ik me (redelijk) aan de max. snelheid heb gehouden, daar waar van toepassing.

Stads- en woon/werkverkeer zal een duidelijk hoger verbruik geven, ik kom ruw geschat gemiddeld uit op 1:12,5, niet iets waarover ik mij zorgen maak (mede gezien mijn rijstijl)

• Grumpie

Heb zelf ook een Getz 1.6. En inderdaad…het benzineverbruik valt mij ook behoorlijk tegen. 1 op 12,5 en zuiniger krijg ik hem niet.

• Dick Schuurman

Vorige week woensdag een aardige “praktijkverbruikstest” gehouden. Met 2 Getzjes, beiden met 3 personen aan boord, van Zoetermeer naar Leeuwarden en terug gereden.

Mijn voertuig is de Getz 1.6, mijn vriend rijdt in een 1.3. Allebei tot de rand volgetankt (nog een hele klus…., duurt even!) bij hetzelfde benzinestation. De dagteller A terplekke allebei op nul gezet.

Keurig achter elkaar aangereden (zo'n beetje om de beurt en zonder bumperkleven) en ons ook redelijk aan de max. snelheid gehouden, d.w.z. niet boven de 130 op de teller.

Bij terugkomst in Zoetermeer stonden de tellers allebei op 374 km. Bij hetzelfde benzinestation het ritueel van die ochtend herhaald, beide auto's weer tot de nok aftanken. En nu komt de grap…..

Ik kreeg precies 24.6 liter in mijn Getz 1.6, een verbruik van 1:15,2 dus.

Mijn vriend tankte met zijn Getz 1.3 26.1 liter, een verbruik van 1:14,3.

Hoewel 1 rit, vrijwel zonder stadsverkeer, natuurlijk weinig zegt over het gemiddeld verbruik waren we toch wel enigszins verbaasd over deze uitkomst………….

• R. Pisano

ik heb een hyundai I10.

Daar rijd ik ook niet zuiniger mee dan 1 op 13.

Ik voel me belazerd.