Vraag over excel

• ben

Beste mensen,

We zijn al een tijdje op zoek naar een tweede auto voor mijn vrouw. We hebben twee jaar geleden een nieuwe Skoda Fabia 74 KW gekocht. Omdat deze auto's niet zo in de running zijn heeft ons dit de nodige hoofdbreken gekost. Achteraf hebben we er helemaal geen spijt van. Een leuke, ruime en complete auto voor een redelijke prijs. Nu dus naar die tweede auto. We hebben een leuke Hyundai excel zien staan met elec.ramen, airco enz enz. Van bouwjaar 2000 en zéér weinig KM.

Voor een prijs van 7000 euro bij een dealer. Doch ook hyundai heeft niet zo'n zorgenvrije reputatie. Wij kennen skoda na die twee jaartjes van binnen en van buiten. Doch een hyundai is voor ons helemaal onbekent. We zouden het op prijs stellen als we wat reactie's krijgen van tevreden en ook ontevreden hyundai rijders. Met name rijders die een excel hebben. Ook de rede wilden we graag weten. Dat kan ons over de streep trekken om een weloverwogen beslissing te nemen.

Onze hartelijke dank hiervoor.

Ben

• Hyundai rijder

Een Excel van dit bouwjaar heeft maar een probleem dat zijn de raammechanisme's

de kabels willen weleens kapot gaan

• ben

Bedankt voor je reactie Hyundai rijder.

Groetjes…

• john

heb nu een fabia combi en daarvoor heb ik verschillende hyundai's gehad waaronder een excel .

ik moet je zeggen dat ik niet meer terug wil naar hyundai omdat de skoda ( vw ) veel beter rijdt , de excel had veel last van onderstuur , mijn lantra trouwens ook

ik heb ook nog een atos gehad en dat vond ik wel een plezierig autotje ( voor in de stad)

groetjes john

• ben

Beste John,

Hartelijk dank voor je inbreng en reactie. De Skoda is inderdaad een geweldige

auto. Alleen jammer dat ik (bijna) alle kinderziektes heb mogen meemaken

die alom bekent zijn bij de Skoda Fabia. Maar na een slechte start kan ik

zeggen dat het een geweldige auto is voor een redelijke prijs. Tja en nu dan

de hyundai…………Je moet weten dat het maar een tweede is. Een soort

boodschappenauto. Waarom dan geen kleine hoor ik je denken. Nou,

als ik om me heen kijk dan zijn dat nog erg pittige prijzen die je moet

betalen voor een kleintje. Dan koop ik liever toch een wat ruimere auto en

heb dan ook nog airco erin zitten. Al is het dan een Hyundai. Worden er nog

slechte auto's gemaakt ??????????????????????????????????

Groetjes en veel rij-genot.

Ben

• Hyundai

En welke kinderziektes van de Fabia hebben we het over?

Fabia lijkt mij echt de betere keuze..

• ben

Nou beste Hyundai,

Je zult schrikken, maar het is toch een hele hoop. Geen echte ellende, maar wel de nodige ergernissen die je van een nieuwe auto niet mag verwachten.

Ik noem maar een paar simpele "zwakke' punten. Piepen van de remmen, kraken van het daschboard, stuursensor naar de eeuwige jachtvelden, labdasonde naar de maan, knarsend geluid van schokdempers (met dank aan de verkeersdrempels), Ondichte achterportieren, weigeren van de binnenverlichting, trilling in het stuur. enz enz…. Het meesten is opgelost en het anderen leer je mee leven. Kijk maar eens op een forum van skoda fabia (NL en D). Kun je je hart ophalen. Je zult lachen, maar veder is het een prachtige en betrouwbare wagen, op die akkefietjes na dan! Maar tot je geruststelling als je een forum van welk merk dan ook pakt, overal is het huilen met de pet op. Logisch, want alle problemen verzamelen zich op zo'n forum. Doch uit ervaring weet ik dat de meeste (niet alle) fabia's startproblemen hebben (niet bij het starten zelf). Na de nodige garagebezoeken zijn de meesten dingen wel op te lossen, maar het blijft een gedoe om iedere keer naar de garage te moeten gaan voor zo'n akkefietjes. Maar spijt?????? neen, geen spijt van het aanschaffen van een fabia hoor! Hopelijk ervaar ik dat met de hyundai ook zo??????????????????????????

• Anton

Hoi Skoda rijder,

Ik rij zelf een Excel, welliswaar de 1.3 en hij is 2 jaartjes ouder, uit 1998.

Ikzelf vindt het een zeer prettige auto. Lekker ruim voor zijn prijs, en pittig voor zijn klasse, er zit als ik het goed heb toch 86 pk-tjes in zo'n Excel, dus daar rij je echt wel vele concurrenten ut rood voor de ogen.

Wel vindt ik dat de stuurbekrachtiging op vooral de snelweg wat vaag aanvoelt, enigzins alsof je net niet goed genoeg contact hebt met de weg, beetje te licht voor op de snelweg dus. In de stad vindt ik het stuur wel prettig bekrachtigd.

Ook hoor ik bij tijd en wijlen de remmen piepen, en kraakjes en piepjes in het dashboard is mijn excel ook niet vreemd.

Ook heeft mijn Excel in ieder geval, een enorme dorst, ik had gehoord dat deze auto 1 op 15 moest kunnen rijden, maar hij haalt bij mij niet meer dan 1 op 12, en dat terwijl ik toch bij 50 vaak in z'n 4 rij, en rond de 2 a 3000 toeren doorschakel meestal, want soms is het gewoon leuk om je Hyundai-tje flink door te trekken, wat met deze auto ook goed lukt.

Maar kijk anders eens op www.autoweek.nl en daar bij de tevredenheidstroffee, daar kan je consumenten (gebruikers)ervaringen lezen van allerlei automerken, oa. van Hyundai. Onder andere ook op betrouwbaarheid, waar Hyundai toch mooi in de middenmoot staat, en Ford, Opel, Volkswagen, Peugeot en Renault voorblijft. (zegt toch wel iets denk ik).

Hoop dat ik je zo alweer ietsje meer hebt geholpen, het is niet veel, maar alle beetjes helpen.

• ben

Beste Anton,

Bedankt voor je leuke en positieve reactie. Zoals gezegd hebben we dus besloten tot koop over te gaan. De wagen is, nu ik deze reactie schrijf, al 4 dagen in ons bezit. Het is inderdaad een geweldige wagen. Eerlijkheidshalve moet ik wel toegeven dat de wagen in het geheel een beetje goedkoop aan doet. Maar als je gewend bent om wagens te rijden die veel luxer zijn en ook nog in west europa zijn gebouwd is het niet verwonderlijk dat je deze wagen een beetje ziet als een lada uit 1960………… Maar als tweede wagen voldoet hij volkomen. En zoals je al zij er zit alles erop en eraan. Spijtig alleen dat de vorige eigenaren er geen airbags heeft laten inbouwen onder meerprijs. Al met al zijn we zeer tevreden. We zijn eigenlijk veel te veel verwend met die luxe en dure wagens van tegenwoordig. Hierdoor vallen zulke auto's ook meestal niet op bij het grote publiek. En dat terwijl het prima wagens zijn. Nog een klein voordeeltje is het zelf sleutelen. We hadden hem nog geen dag of ik zat er al met de steeksleutels in, niet dat er iets stuk was hoor!!!!!!, neen, ik heb er iets ingebouwd. Het viel me gelijk op dat je na het verwijderen van een paar schroeven heerlijk overal bij kunt komen. Dat is bij de hedendaagse wagens wel anders. Eerst een hele tour sloopwerk voordat je ergens aan kunt komen. Tja, zo maakt het zelf sleutelen weer een beetje lol……EN……zo wordt de wagen steeds goedkoper doordat minder garagebezoeken nodig zijn. Met één woord >>>>>> Hyundai Excel…..Prima wagen !!!!!!!!!!!!

groet Ben