Schokken en inhouden

  • A.willems

    Ongeveer 6 jaar gereden met met bovengenoemde problemen met een Lantra 1,8.

    Garage kwam er nooit uit (om een lang verhaal kort te maken).

    ANWB bood uitkomst . Bleek eenvoudig een sensor van de luchtregeling te zijn ter hoogte van de gasregeling. (klein zwart kunstof behuizinkje met stekker..)

    Voor degenen die dezelfde problemen hebben misschien een uitkomst.

  • wim

    Hallo

    Toenvallig heb ik iets dergelijks bij de hand gehad met mijn prive auto. (hyundai Lantra)

    Die had vanaf het begin een vergelijkbaar probleem, bij gas loslaten viel het toerental terug tot

    ~300 toeren om dan vaak terug te keren tot normaal. Soms sloeg de motor af en wanneer dat in een

    bocht gebeurde schrok je je wezenloos omdat dan gelijk de stuurbekrachtiging uitviel.

    De auto was nieuw!!! en ben ook tig keer mee teruggeweest.

    Nu deed dit zich alleen voor na ~3km rijden, het probleem was dus temp. gerelateerd, was de motor

    warm dan was het probleem over.

    Heb uiteindellijk zelf de fout gevonden. Over de luchtklep zit bij moderne auto's een door een

    elektromotor bestuurde bypass luchtschuif, die zit met een driepolige stekker aangesloten.

    Het middelste stekkerpootje was door de spleetogen in Korea wat ver in de stekker gedrukt, kon dus

    geen contact maken. Na herstel heeft zich het probleem nooit meer voorgedaan (3jr.) , was dus

    overduidellijk de oorzaak.

    Je begrijpt dat ik hierna met andere ogen naar de kundigheid van garage personeel ben gaan kijken!

    Uitlezen van de boordcomputer en veelvuldig (willekeurig) uitwisselen van onderdelen niets hielp, en als

    ik zei dat het een duidelijke temp. kwestie was keek men mij schaapachtig aan!

    Tot zover mijn story, misschien heb je er wat aan.

    Succes ermee en de groeten uit Kampen.

  • A.willems

    te

  • A.willems

    Hallo Wim,

    Jouw bericht lijkt wel en kopie van het mijne..

    Ik heb er ook jaren mee rondgelopen ,had eigenlijk eerder te rade moeten gaan bij mensen die er echt verstand van hebben.

    Maar ja , je denkt dat een een dealer het beste is wat je auto zou kunnen overkomen..

    Men is er blijkbaar te trots voor om, als men het niet weet, verdere inlichtingen te vragen. Ik heb een maand geleden een briefje gestuurd met de vraag hoe het toch mogelijk was iemand 6 jaar met zo'n probleem te laten rondrijden.

    Nog steeds niets gehoord, hebben blijkbaar geen boodschap aan kritiek..

    Ik wacht nog een weekje en dan horen ze niets meer van mij, misschien wel van een ander..

    Groetjes A. W.