Nieuwe H-200 CRDi

• Ton

Ik heb een nieuwe H-200 CRDi de Luxe Dubbel Cabine gekocht.

Deze wagen heeft 2 voorstoelen met een tussenschotje. Wanneer ik dit schotje weghaal ben ik verplicht op de achterbank veilgheidsgordels te plaatsen.

Weet iemand of er een andere mogelijkheid bestaat, zonder dit schotje weg te halen, deze voor event. andere mogelijkheden te gebruiken te gebruiken?

• Elias

Dat zogenaamde middenschot waar u over spreekt, dat kussentje op een buisenconstructie, kan volgens de wet nooit een vervanger zijn voor de autogordel. Als u een uitgekookte agent tegenkomt zult u, middenschotje of niet, een bekeuring krijgen omdat de achterbank niet van gordels is voorzien. Het is zo dat alle naar voren gerichte zitplaatsen voorzien moeten zijn van autogordels. U begrijpt, dat ook al zit er niemand op de achterbank, u er toch een bekeuring voor kunt krijgen. Ik rij zelf ook sinds kort in een H200 en liep tegen het zelfde probleem op. Ik heb het middenschotje er uit gehaald, omdat ik het een onhandig ding vind. Ik denk dat de garage wellicht zal zeggen dat de H200 dan niet APK goed gekeurd kan worden……dat zal dan wel, dan schroef ik hem er tijdelijk wel weer even in. U moet zich afvragen wat belangrijker is, de veiligheid van uw passagiers, of de tast in uw buidel voor een set autogordels. Er is dus geen alternatief volgens de wetgever. Ik ben benieuwd wat een set gordels plaatsen kost, nog niet naar geinformeerd. Ik hoop dat u hier iets aan heeft. Groet Elias.

• Marc

Mijn garage wilde de H200 alleen keuren zonder achterbank en daarom heb ik de RDW eens gevraagd wat de wet hierover voorschrijft:

Geachte heer,

In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.

De permanente eisen uit het voertuigreglement (APK)schrijven het volgende voor:

Bedrijfsauto's die na 31 december 1997 in gebruik zijn genomen, moeten zijn voorzien van autogordels voor:

a. de zitplaats van de bestuurder en de ernaast gelegen naar voren

gerichte zitplaatsen, en

b. de overige naar voren gerichte zitplaatsen indien op een afstand van maximaal 1,30 m voor de rugleuning van deze zitplaats zich geen veiligheidsscherm of rugleuning van ervoor gelegen zitplaats bevindt.

Ik vertrouw erop u hiermee van dienst te zijn.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW

De ruimte tussen de achterbank en de voorstoel van een H200 is nog geen meter dus het schotje cq veiligheidsscherm volstaat.

Alleen blijf je nu met dat schotje zitten :)