distributieriem

• Roger

Geacht forum,

Ik heb een h200 uit feb2000 aangekocht met 118000 op de teller zonder onderhoudshistorie. Nu vraag ik me af hoe ik kan zien of de distributieriem vervangen is?

Bij voorbaat dank, Roger

• Wil Jansen

Dat is zo aan de buitenkant van het blok niet te zien. Het gaat trouwens om twee riemen, een voor de nokkenas en een voor de balansassen. Die moeten beide bij 90.000km vervangen worden. Als er een breekt, gaat de ander ook mee doordat de stukken tussen de andere riem slaan. Tevens breken de lagerbokken van je nokkenas en moet je auto afgesleept worden.

Een goede monteur vervangt tevens de keerringen die achter de riemen zitten en ook de andere riemen die buiten het blok zitten, voor dynamo, waterpomp, airco e.d. Daaraan zou je kunnen zien dat er wat gebeurt is. Bij mijn H200 heeft de monteur na de vervanging van de riemen met viltstift 90.000 op de kap die over de riemen zit geschreven, zodat elke volgende eigenaar/garage weet wat ermee gebeurt is.

Als je het echt allemaal zeker wilt weten zul je je in de voorgeschiedenis van je auto moeten verdiepen, Hij moet tenslotte ooit ergens nieuw verkocht en daarna onderhouden zijn. En als je er niet uitkomt ga er dan mee naar je garage en laat het alsnog doen/uitzoeken, al was het maar om zekerheid te hebben.

Succes,

Wil