Kan iemand mij uitleggen wat de bandenspanning moet zijn voor een H 200 en welke banden kun je er het beste onder laten zetten? De H 200 weegt ruweg 1750 kg, de caravan mag in beladen toestand 1000 kg wegen. Mag ik met een B rijbewijs de weg op??
Over de bandenspanning kan ik je niets vertellen. Maar wat dat rijbewijs betreft. Nee, dat mag niet. Er van uitgaande dat het een éénassige caravan betreft moet je 250 kilo vracht achterlaten wil je in deze combinatie met je B rijbewijs gaan rijden. Voor deze combinatie heb je een echt E achter B nodig wil je er wettelijk gezien mee mogen rijden.
Als je het linkerportier opendoet zie je rechts op de deurstijl een sticker zitten, daar staat op: voorbanden 2,75 en achterbanden 4.0 atmosfeer. Ik rij nooit met maximale belading en rijdt zowel met voor als achterbanden op 3 atm.
Kijk bij de keuze van de banden niet alleen naar de maat maar ook naar de maximale belasting, dit is zeer belangrijk. Niet alleen heb je bij volle belasting en te lichte banden grote kans op een klapband door te grote warmte-ontwikkeling maar je hebt ook grote kans als je door een dergelijke klapband een ongeluk krijgt, dat de verzekering niets uitkeerd omdat je auto niet aan de voorschriften voldeed.
Je kunt de schuld niet op je garage of bandenboer schuiven, je bent zelf verantwoordelijk.
Ik heb zelf Viking Van-Guard 195R14, max load 2095lbs. Het zijn zweedse banden met een mud- en snowprofiel. Ze liggen er nu 50.000 km op en ze halen makkelijk het dubbele. De orginele Hancook banden waren met 40.000 helemaal op en de dealer beweerde dat dat normaal was, ook met andere banden. Dat vond ik dus niet. Ik ben eerst naar Kwikfit gegaan. Daar probeerden ze me te lichte banden aan te smeren, 1700lbs (ze zeiden: Ach meneer dat gaat wel goed, u hebt er toch niet zoveel in!) Knoeiers zijn dat.
Toen heb ik hier in de plaats bij een echte bandenfirma de banden gevonden die ik nu heb. De man garandeerde me zwart op wit dat ze minstens 70.000 km zouden meegaan, en dat halen ze ook makkelijk.
Succes met je zoektocht
Wil.
je mag momenteel de caravan trekken met het b rijbewijs
auto weegt 1750 zeg caravan met lading 1000 kg is zamen 2750 kg
het gaat wel waarschijnelijk verandere nu nog niet even grof gezeg samen stel
mag niet boven de 3500 kg uit komen
voor meer info stuur ik je graag de voor waarde voor het e rijbewijs
en wat je met b mag doen maar die info ligt bij ons op de rijschool
groeten r
Ik heb er nog orginele banden op zitten en bij mij staat op de stikker in de deurstijl,voor 2.8bar enachter 4.5bar?
de auto is van 2000.
Daar ik ook zelden met veel lading rijdt,(particulier),zet ik ze voor op 2.8 en achter op 3.5?
De auto heeft nu 57000 gelopen en door problemen met trillen,wat niet aan de banden bleek te liggen,heb ik voor twee goede banden en achter zijn ze bij de komende keuring op.
Ik wil dan de orginele van voor naar achter doen en voor klebers monteren,had ze ooit op mijn camper van 3000kg,bevielen prima.
Wat is jullie meening hierover?Ad schreef:
>
> Bandenspanning van H200 mag gerust op 3.5 bar, aangezien hier
> zgn. 8 ply-banden onderliggen (banden met 2 extra koordlagen
> zodat het draagvermogen en de karkasopbouw sterk genoeg zijn
> voor je bus)
>
> Groeten Ad
Achter de bus mag je een car. van 1000 kg. trekken. Het gewicht van de car. mag niet meer zijn dan het trekkende voertuig en het treingewicht niet meer dan 3500 kg.GEKA schreef:
>
> Kan iemand mij uitleggen wat de bandenspanning moet zijn voor
> een H 200 en welke banden kun je er het beste onder laten
> zetten? De H 200 weegt ruweg 1750 kg, de caravan mag in
> beladen toestand 1000 kg wegen. Mag ik met een B rijbewijs de
> weg op??
beste GEKA,
ik zal je uit de droom helpen:
met jouw combinatie van je Hyundai 200, (ledig gewicht plm 1750 kg, en LET OP laadvermogen 1000 kg = toegestane maximum massa 2750 kg) mag je een caravan trekken met een maximum van 750 kg.
Die 750 kg is dus het LEDIG gewicht van je caravan, VERMEERDERD met het laadvermogen, (ongeacht of je er nu 10 kg in laad of 200 kg).
Nogmaals, als je een dergelijke combinatie hebt, dan kom je met je met papieren toegestane totaal gewicht dus, niet uit BOVEN de 3500 kg.
Dan mag je met een rijbewijs B deze combinatie trekken.
Jij geeft echter aan dat jouw caravan in beladen toestand (je bedoelt dan waarschijnlijk het totaal toegestane gewicht, maximum toegestane massa dus)
1000 kg mag zijn.
Deze 1000 kg vermeerderd met de maximum toegestane totale massa van je Hyundai 200 (2750 kg dus) maakt in totaal 3750 kg.
Je valt met die 3750 kg dus buiten de uitzonderingsbepaling van artikel 15, lid 1 onder B van het Reglement Rijbewijzen.
Hierin wordt aangegeven dat een aanhanger, zwaarder dan 750 kg is toegestaan met rijbewijs B als: de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 750 kg, dan wel meer bedraagt dan 750 kg, mits in dat geval de toegestane maximum massa van de aanhangwagen niet meer bedraagt dan de ledige massa van het motorrijtuig en de toegestane maximum massa van het samenstel van trekkend motorrijtuig en aanhangwagen niet meer bedraagt dan 3500 kg (Rijbewijs B);
Voor jouw geldt dus : ledige massa van je aanhanger is MEER dan 750 kg, dus mag de TOEGESTANE MAXIMUM MASSA VAN HET SAMENSTEL (toegestane maximum caravan(1000 kg) + Hyundai 200 (toegestane maximum massa 2750 kg) NIET MÉÉR ZIJN DAN 3500 KG.
In jouw geval bedraagt dit 3750 kg, ergo conclusio:
helaas voor jou rijbewijs B-E vereist
LET OP: als je gaat rijden met je rijbewijs B, kan je problemen krijgen in geval van een ongeval.
Je verzekering dekt je schade niet als je geen geldig rijbewijs hebt. In jouw geval is B-E vereist.
vriendelijke groet
BUZZBOB
GEKA schreef:
>
> Kan iemand mij uitleggen wat de bandenspanning moet zijn voor
> een H 200 en welke banden kun je er het beste onder laten
> zetten? De H 200 weegt ruweg 1750 kg, de caravan mag in
> beladen toestand 1000 kg wegen. Mag ik met een B rijbewijs de
> weg op??
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?