speedpulse h200

  • Frank Fokke

    Hoi,

    Voor het aansluiten van een cruise control ben ik in onze H200 2.5TD uit 1998 op zoek naar de draar met de speedpulse of de tacho pulse. Volgens de gegevens van de cruise control zou het de groene draad uit de vierpolige stekker achter de accu moeten zijn. Ik zou daar m.b.v. een led-spanningszoekertje een knipperend signaal moeten kunnen zien, als ik ga rijden. Het ledje brandt zwak, maar knippert niet. Nu weet ik dus niet of ik de goede draad te pakken heb.

    Ook is het niet duidelijk of het een snelheidspuls of een toerentalpuls is.

    Wie helpt me uit de brand?

    Groeten, Frank Fokke.

  • Arjan

    Bel even met een Hyundai dealer die weten over het algemeen de draden te zitten die je moet hebben (volgens mij zit er eenpulsgever op bak zelf)

  • jan

    hey frank. heb sinds kort een h200,zonder cruisecon, mocht je er uit zijn wat betreft de aansluiting van jouw cruisecon, zou ik graag wat meer informatie van je hebben mvg,en bvd ,jan.

  • Frank Fokke

    Ik vond nog een papier van de winkel, daar staat wel ht een en ander op, het is alleen wat onduidelijk:

    met toerenteller: ku rechtse st pos 10 lichtgroen API; of ku middelste witte st pos 4 lichtgroen (P) API; of achter zk grote witte st lichtgroen API (soms oranje/zwart i.p.v. lichtgroen) 5 volt puls.

    ku is volgens mij klokunit, set is stekker, pos is positie. Wat API hier is weet ik niet, achter zk weet ik ook niet. Als ik er uit ben zal ik je zeker verder informeren. Wellicht weet iemand wat de mij onbekende kreten betekenen?

    Groetjes, Frank.

  • Frank Fokke

    Beste Jan,

    Mijn cruisecontrol werkt inmiddels uitstekend.

    Wat wil je er over weten?

    Groetjes, Frank.

  • Gejo Bos

    Ik ben Jan niet maar ga morgen mijn H200 ophalen. Ik ben dus zeer geïnteresseerd in het hele cruisecontrol verhaal.

    Welk merk cruisecontrol is aan te bevelen

    Welke draad sluit je waar op aan

    Groetjes Gejo

  • Frank Fokke

    Beste Gejo,

    Achter de accu van onze H200 (uit 1998) zit een vier polige stekker. De stekker zit aan de accuplaat vast. De draden komen rechtstreeks uit de versnellingsbak.

    De groene draad van de vier is de snelheidspuls. Hierop staat een signaal van ca. 5 volt. Als je er een multimeter op aan sluit en je gaat rijden, dan zie je de meter steeds heen en weer gaan. Bij 50km per uur ongeveer één maal per seconde.

    Deze draad gaat naar de cruisecontrol. Verder moet de cruisecontrol met een servo of met een vacuümpomp de gasschuif bedienen.

    Daarnaast gaat er een draad naar de remschakelaar, zodat de CC uitvalt als je remt. Bij mijn CC zat een schakelaar die je op het koppelingspedaal zet, zodat de CC ook uitschakelt als je de koppeling indrukt.

    Zelf heb ik een cruice control van Carpoint, met een servomotor, te koop bij de grote Halfords voor € 315,- incl. BTW. Deze heeft een bedieningspook die je achter de knipperlichtschakelaar kan monteren. Inbouwen kost € 115,-, dat heb ik dus maar zelf gedaan. Was wel lastig, want er stond een foutje in de testprocedure in de handleiding, maar de ondersteuning van Carpoint is uitstekend (www.carpoint.nl) en gratis.

    Je moet zelf een bevestiging maken voor de servokabel, omdat er geen goede punten zo te vinden zijn op het motorblok om de kabel aan vast te zetten. De servo heb ik voor de accu op de accuplaat gezt, hiervoor heb ik de accu wat naar achter geschoven. Het ijzeren balkje dat ik niet gebruikt heb voor de servokabel kon ik gebruiken om de koppelingsschakelaar mee te monteren.

    De CC bevalt me uitstekend. Ervaring met andere merken heb ik niet.

    Als je nog vragen hebt, ze zijn welkom.

    Vriendelijke groeten,

    Frank.