Beste Gejo,
Achter de accu van onze H200 (uit 1998) zit een vier polige stekker. De stekker zit aan de accuplaat vast. De draden komen rechtstreeks uit de versnellingsbak.
De groene draad van de vier is de snelheidspuls. Hierop staat een signaal van ca. 5 volt. Als je er een multimeter op aan sluit en je gaat rijden, dan zie je de meter steeds heen en weer gaan. Bij 50km per uur ongeveer één maal per seconde.
Deze draad gaat naar de cruisecontrol. Verder moet de cruisecontrol met een servo of met een vacuümpomp de gasschuif bedienen.
Daarnaast gaat er een draad naar de remschakelaar, zodat de CC uitvalt als je remt. Bij mijn CC zat een schakelaar die je op het koppelingspedaal zet, zodat de CC ook uitschakelt als je de koppeling indrukt.
Zelf heb ik een cruice control van Carpoint, met een servomotor, te koop bij de grote Halfords voor € 315,- incl. BTW. Deze heeft een bedieningspook die je achter de knipperlichtschakelaar kan monteren. Inbouwen kost € 115,-, dat heb ik dus maar zelf gedaan. Was wel lastig, want er stond een foutje in de testprocedure in de handleiding, maar de ondersteuning van Carpoint is uitstekend (www.carpoint.nl) en gratis.
Je moet zelf een bevestiging maken voor de servokabel, omdat er geen goede punten zo te vinden zijn op het motorblok om de kabel aan vast te zetten. De servo heb ik voor de accu op de accuplaat gezt, hiervoor heb ik de accu wat naar achter geschoven. Het ijzeren balkje dat ik niet gebruikt heb voor de servokabel kon ik gebruiken om de koppelingsschakelaar mee te monteren.
De CC bevalt me uitstekend. Ervaring met andere merken heb ik niet.
Als je nog vragen hebt, ze zijn welkom.
Vriendelijke groeten,
Frank.