lichtopbrengst en toerental

• chris

Dag allemaal,

heb een lantra uit 1996, 1.6 gls. Rijdt uitstekend. Alleen vind ik de lichtopbrengst van de koplampen erg mager. Nou las ik dat dit bij dit model nou “eenmaal hoort”. Is dat zo, of is het te verhelpen met 2 nieuw lampjes?

NOg een vraag: bij stationair draaien loopt de toerenteller terug onder de 1000 toeren per minuut. Met de achterruit verwarming aan wordt dit nog minder. Wat moet ik hiermee.

Bedankt voor jullie antwoorden.

groet chris

• Viper®

Dat van die lampen weet ik niet of het standaard is. Ben bang van wel eigenlijk. Heb zelf een excel en tja Hyundai heeft nou eenmaal niet van die top deluxe auto's met neon verlichting dat het net een landingsbaan lijkt.

Toerental van mijn auto loopt tegen de 800 stationair (als ie warm is). Da's heel normaal. Als je de achterruit verwarming aanzet zal het iets inzakken, logisch omdat de verwarming onstaat door verwarmen van een soort koperdraad in de achterruit. Dit komt door “kortsluiting” en dit kost enorm veel ampère. Je achterruitverwarming trekt best veel spanning van de accu en dus ook de dynamo. De verwarming vaak gebruiken kan soms in benzine gebruik schelen (meer verbruik dus).

MvG,

Viper®