Brandstofverbruik Pony

• Mar

Ik heb een Hyundai Pony uit 1992 gekocht afgelopen juli.

Nu vind ik zijn brandstofverbruik zeer hoog!

Op lange afstanden (ik praat hier over c.a. 260 km aan 1 stuk) rijdt hij 1 op 10.

Daarnaast is het olieverbruik heel hoog. Is dit normaal?

Ook is het toerental bij stationair ruim boven de 1000.

Ik durf niet eens te berekenen wat hij op korte afstanden rijdt.

Mijn vraag is dus of zijn hoge verbruik normaal is of dat er iets aan de hand kan zijn?

Ik kan niet even naar een garage hiermee, want simpelgezegd heb ik het geld er niet voor.

• Elmar

Hoi.

Ik heb zelf een pony uit 1990 en ik rij gemiddeld 1:13, en op lange afstanden 1:14..

Volgens mijn staat je stationair toerental nogal hoog afgesteld. Bij mij is het stationair een stuk lager…(rond de 750 geloof ik).

Helaas kan je daar zelf niet zoveel aan veranderen, dat is allemaal elektronisch geregeld en zal dus helaas door de garage gedaan moeten worden..

Greetz..

Elmar

Mar schreef:

>

> Ik heb een Hyundai Pony uit 1992 gekocht afgelopen juli.

> Nu vind ik zijn brandstofverbruik zeer hoog!

> Op lange afstanden (ik praat hier over c.a. 260 km aan 1

> stuk) rijdt hij 1 op 10.

> Daarnaast is het olieverbruik heel hoog. Is dit normaal?

> Ook is het toerental bij stationair ruim boven de 1000.

> Ik durf niet eens te berekenen wat hij op korte afstanden

> rijdt.

>

> Mijn vraag is dus of zijn hoge verbruik normaal is of dat er

> iets aan de hand kan zijn?

>

> Ik kan niet even naar een garage hiermee, want simpelgezegd

> heb ik het geld er niet voor.

• Gerben

1. Hoog olieverbruik is nooit normaal en kan ernstige interne motor-schade betekenen.

2. Een hoog stationair toerental gepaard met een hoog brandstof verbruik kan duiden op een slecht functionerende automatische choke.

1. betekend in het algemeen een nieuwe auto kopen aangezien de reparatie kosten bij een garage ongeveer net zoveel is (waarschijnlijk meer) dan een andere pony van dat bouwjaar. Maar misschien kun je er nog een jaar mee rondrijden, hyundai/mitsubishi motoren zijn in het algemeen bijzonder betrouwbaar.

2. Hoeft niet veel te kosten en kan vaak zelf gedaan worden. Je brandstof verbruik zal er zeker door af nemen.

Gerben