mijn H100 piept

• Gustaaf Keizer

Sinds een jaar in het bezit van een H-100 uit 1996 (72000 km!). Eerste jaar geen problemen geen kosten maar nu komt alles tegelijk.

nieuw distributieriem, nieuwe vacuumpomp(en dus ook nw dynamo want die zitten op een as) En vorige week begaf de kachelradiateur het.

Maar het meest vervelend vind ik dat hij zo'n piepend/fluitend geluid maakt als je de koppeling in trapt of in z'n vrij staat. Zodra je gas geeft is dat weg, maar rij je langzaam of sta je stil begint ie weer. Wie weet wat dat is ? Ik wordt er gek van maar kan het niet vinden. Het lijkt te komen van de ventilator, maar ik weet het niet zeker.

Oh ja, kan je zo'n kachelradiateur eigenlijk laten repareren, en hoe haal je die uit je auto ?

• Willem

Beste Gustaaf,

Nou ik heb hetzelfde gehad.

En dacht ook dat het de V-snaar was.

Maar het is de waterpomp die piept.

Aan de bovenkant zit een klein gaatje waardoor je wat siliconenspray kan laten lopen. Ik deed dat door een electriciteitsbuisje wat ik op een punt had afgezaagd.

Want je kan er zeer moeilijk bij.

Het geeft enkele maanden soelaas maar uiteindelijk zal er toch een nieuwe waterpomp in moeten omdat hij op den duur gaat lekken.

Dit is een euvel wat ik van meer H-100 bezitters heb gehoord, evenals de olieleiding die van de koeler naar de pomp gaat. Het bochtje onder de voorbumper is het kritieke punt. Met als gevolg olielekkage en een vast loper. Gelukkig kwam ik er net op tijd achter.

Groetjes Willem

• Gustaaf Keizer

Bedankt voor je reactie. Ik zal gelijk eens kijken of ik de waterpomp kan vinden. En de olieleidingen zal ik ook controleren, en in de gaten houden. Verder is het best een handige wagen.

Nogmaals bedankt,

Gustaaf