H200 en aandrijfas problemen

  • Tom

    Mijn H200 dubbele cabine TD is van april 2000.

    Ik kreeg via de garage te horen dat er een extra beugel gemonteerd moest worden om te voorkomen dat, als de aandrijfas zou breken deze tegen de rijrichting in op straat zou vallen.

    Afspraak gemaakt en gemonteerd dat ding, tot zover geen probleem.

    Maar precies een week later rij ik 120km op de rijksweg en begint alles te trillen, ook komt er rook onder de auto uit en ik ruik een verbrande olielucht.

    Om een lang verhaal kort te maken, de lange as was uit het staartstuk van de versnellingsbak gelopen en had daar al een tijd gedeeltelijk scheef in gedraaid van daar dat door de hitte de oliekering verbrand was en de versnellingsbak olie rijkelijk tegen de uitlaat spoot.

    Alles onder garantie gerepareerd niets op aan te merken.

    De hele aandrijfas is nu van een gemodificeerd type oa minder of geen rubber meer in de kruiskoppelingen. (Zei de monteur)

    Maar H200 rijders let op jullie zaak, het staartstuk van de bak, en de hele aandrijf as tot aan de achteras wat denk je dat dat kost al je net uit de garantie bent.

    Ze hebben dit geweten, vandaar die beugel maar wachten wel tot het gebeurd.

    Kilometerstand is nu 39000.

    Laat eens horen of dit probleem bij meerdere is voor gekomen.

    Groeten Tom

  • Coen Gerlofsma

    Hallo,

    Een merkwaardig verhaal een as die uit het staartstuk van de versnellingsbak kan lopen.

    Normaliter zit een as indien die goed gemonteerd is goed opgesloten tussen de versnellingsbak en het differentieel.

    En de kans dat deze eruit loopt is wel erg klein naar mijn mening.

    De kruiskoppelingen zijn inderdaad wel belangrijk, voornamelijk de achterste die bij de achteras zit.

    Die van mij zijn nog de oude rubberen, deze zorgen ervoor dat de as onder een hoek kan draaien naar het differentieel.

    Die kruiskoppeling heeft ook het meeste te verduren, denkende aan zware aanhangers of flink beladen bussen.

    Ik heb nu een gemoderniseerde kruiskoppeling gekocht, wel prijzig maar je hebt wel wat.