probleem met Hyundai Excel 1.3 GS

• Guus Hermens

Ik ben sinds 1996 in het bezit van een Hyundai Excel 1.3 GS, destijds nieuw gekocht.

De auto heeft nu 135000 km gelopen en tijdig onderhoud gehad.

Sinds +/- een half jaar doet zich soms het volgende probleem voor.

Als de motor warm is gaat, bij stationair draaien, de motor heel veel toeren maken.

Spelen met het gas helpt niet, nog sterker, hij heeft de neiging om af te slaan.

Als je dan ook weg moet rijden op het moment dat het probleem zicht voordoet slaat de motor af en kan pas na enkele ogeblikkken worden gestart.

Het lijkt alsof hij verzopen is.

Voor dit euvel is de auto al 2 dagen bij de dealer geweest echter men kan de fout niet vinden. Mogelijke oorzaken zoals de stappenmotor en de lampda sonde zijn al onderzocht.

Ook de computer geeft geen storingen aan vogens de dealer.

Wie herkent dit probleem en vooral wie weet de oplossing

Met vriendelijke groeten,

Guus Hermens

• henkieneef

ik heb de exel van een kennis in gebruik met het zelfde probleem en zou er ook best de oplossing van willen weten echter ook hier nog steeds geen succes in gevonden mvg henk

mensen die dit probleem hebben of hebben gehad zijn dan ook seeeeer welkom om te antwoorde op dit bericht

• Jerry

hoi

ik heb een GS uit 95 en heb het zelfde probleem, het engine check lampje gaat branden ,toeren gaan naar 3000 en dan klaar .

dan ff wachten starten en weer lopen als een zonnetje. ik d8 dus de stappenmotor, of cat . maar volgens de dealer moet het dan uit te lezen zijn, er werd uitgelezen maar niets gevonden. groetjes jerry uit Schiedam

• EricNL

Hee mannen,

Hebben jullie al gekeken naar eventuele oorzaak luchtmassameter? Ik weet niet of dit hier ook mee verband houd, maar ik ondervond ontstekingproblemen doordat de luchtmassameter verkeerde waarde doorgaf. Welke storing zit er in je systeem dan omdat het check engine lampje gaat branden? Misschien is het iets om naar de “live data” te kijken tijdens een proefrit als dat beschikbaar is. Kijk even in de draad

misfire monitor (check engine) storing wijst op luchtmassameter

En ben benieuwd of jullie daarvan symptomen herkennen.

• Jolanda

Hallo,

ik heb een hyundai accent uit 2002. Bij mij ging ook het check lampje branden.

De garage zei dat ze niets konden uitlezen, bij een beurt bij een andere garage zeiden ze dat het de lampda sonde was.

De garage zei dat ik we er best nog mee op vakantie konden. Bij terug komst ging de auto stotteren, kwam slecht op gang en hield in. Een garage in de buurt koppelde de lucht massa meter los en het probleem was weg.

Nieuwe lucht massa meter erin en 300 km goed gereden. Helaas brand nu het lampje weer….. is het dan toch een kapotte lampda sonde die bij doorrijden de luchtmassa meter ook meeneemt?

Wie weet wat ik nu het beste kan doen? ik begrijp uit meerdere berichtjes overal dat dit een veel voorkomend probleem is van de hyundai.

Graag reacties.

• ruud

ik heb hetzelfde probleem met een excel mijn vraag was of er al een oplossing voor was

vriendelijke groet

Ruud van Dam

• morena

Dag mensen,

Ik heb hetzelfde probleem met mijn hyundai excel en heb hem uit laten lezen bij een hudai dealer en het schijnt dat het aan de ‘'temp sensor’' ligt en een nieuwe kost ongeveer 50 euro heb dit tot nu toe niet gedaan. Had een periode vaak last van dat de auto na een aantal kilometers te hebben gereden weer afslaat en na een minuut of 10 weer start. Als je er vaak last van hebt zou je moeten kijken naar de slang die verbonden is aan je luchtfilter. Bij mij was het geval dat daar een klein scheurtje in zat en nadat ze het gescheurtje hebben gedicht heb ik er geen last meer van gehad. Maar nog heb ik wel last van wanneer ik de auto start dat de toerenteller om hoog springt en naderhand weer daalt voor de rest laat ik het voor wat het is want de auto rijd voor de rest prima.

• leeuw

Goededag allen

ik heb een excel uit 95, betreft een automaat. Gisteren een nieuwe accu geinstalleerd. Normaliter, voordat je de auto doorstart branden div lampjes zoals de deur, handrem, accu, olielampje allen rood en check engine is dan geel. Na vandaag brande de check engine lampje niet meer, de auto starte slecht (4 a 5x geprobeerd) vervolgens liep de motor. Na een paar meter gereden te hebben sloeg de motor af en daarna nog een paar x gestart. Het leek wel of er geen benzine bij de motor komt. Vervolgens alle zekeringen nagelopen, die waren ook twijfelachtig, dus alle slechte vervangen. Als je het contact omdraait start de auto niet. Wie herkent dit probleem en zoja wat kan ik eraan doen.

met vriendelijke groet Elfrim uit Arnhem

• R.Verwijmeren

WIJ HEBBEN een Hyunda excel en deze is gisteren voor een beurt bij de garage geweest en nu belt hij als ik de deur open en de benzinemeter staat nu meteen op peil zonder dat de sleutel in het contactslot zit.

Ben net teruggegaan naar de garage en zij zeggen dat het normaal is , hij is nu 10 jaar en heeft dat nooit gedaan.