santa fe koppeling

  • rgr

    Hallo, ik ben sinds drie jaar de eigenaar van een Santa Fe 2.4 met LPG G3 installatie. Ik heb sinds een aantal weken de volgende klachten en aangezien ik een prijzige reparatie vrees hoop ik dat er serieus naar gekeken wordt.

    Bij het starten van de auto met ingetrapte koppeling voel ik de auto 8 van de 10 keer aanslaan in het koppelingspedaal. Het gevoel is een soort raspend/ratelend gevoel. Als ik daarna optrek dan hapt de wagen de helft van de tijd in zijn versnelling, wat soms slippende banden of zelfs afslaan tot gevolg heeft. verder opschakelen gaat goed echter ook hierbij komt het regelmatig voor dat er een raspend/ratelend gevoel in het koppelings pedaal te voelen is bij het op laten komen van de koppeling en ingrijpen van de versnelling. Bij terugschakelen en bij het op laten komen van de koppeling komt het regelmatig voor dat het koppelingspedaal bij ingrijpen van de versnelling onder de voet naar beneden toe teruggetrokken wordt. Verder is de druk van het koppelingspedaal niet constant en heeft een soort knikkend gevoel (ook niet altijd) tijdens het indrukken.

    Ik hoop dat iemand hier iets mee kan of er ervaring meeheeft. Mijn garage kan zich niet voorstellen dat het aan de koppeling ligt. Ze denken dat het een meedraaiende krukaslager is. Wie kan mij advies geven?

    mvr gr.

    rgr

  • Ab

    Ik neem aan dat dit een Hyundai dealer is,die weten ook dat er een modificatieset leverbaar is.

    Neem anders contact op met de importeur

  • rgr

    Ok,zal ik zeker doen.

    Uit jou antwoord blijkt dat je denkt dat het toch aan de koppeling ligt. Wat voor modificatieset praten we dan?

    m.vr.gr. rgr

    Ab schreef:

    >

    > Ik neem aan dat dit een Hyundai dealer is,die weten ook dat

    > er een modificatieset leverbaar is.

    > Neem anders contact op met de importeur

  • Ab

    Vliegwiel van een 2 wd en een compleet nieuwe koppeling incl druklager en dan is het probleem over

  • Ben

    Klopt, ben zelf al aan de tweede set daar de eerste keer hetzelfde “oude” type was gemonteerd. Blijkt een bekend probleem wat zeer snel aan het licht komt bij trekken van caravan/aanhanger.

  • Tazmainian

    Als ik dit lees maak ik mij wat zorgen. Heb net een nieuwe Santa fe model 2005. Weten jullie of de modificatie in deze modellen is door gevoerd? Ga zelf namelijk ook met de caravan op pad.rgr schreef:

    >

    > Ok,zal ik zeker doen.

    >

    > Uit jou antwoord blijkt dat je denkt dat het toch aan de

    > koppeling ligt. Wat voor modificatieset praten we dan?

    >

    > m.vr.gr. rgr

    >

    > Ab schreef:

    > >

    > > Ik neem aan dat dit een Hyundai dealer is,die weten ook dat

    > > er een modificatieset leverbaar is.

    > > Neem anders contact op met de importeur

  • Ab

    Dit is alleen van toepassing op de oudere modellen,dus geen probleem voor u

  • TAZ

    Dank u

    TAZ

  • rgr

    Zoals al aangeraden heb ik de importeur gebeld en de klachten voorgelegd. Het is inderdaad correct dat een van de eerste series van de Santa Fe een probleem heeft met het vliegwiel en koppeling. Voor deze serie (chassis nummers zijn bekend bij de importeur) heeft Hyundai een modificatie set in het leven geroepen. Het installeren van deze modificatie set valt onder een verlengde fabrieksgarantie, dus voor kosten van Hyundai. Mijn wagen is intussen gerepareerd, prima geregeld. Enig puntje van kritiek is dat ik niet begrijp dat Hyundai deze serie niet heeft teruggeroepen. Er zijn legio voorbeelden van concurerende merken waar dit wel gebeurt is.

    m.vr.gr. rgr

  • bramario

    Waar ligt de grens tussen oude en nieuwe types? Ga kijken voor een santa fe 2.4 4wd van 2002. Kan dat probleem bij deze ook nog voorkomen?

    Bram