ruitensproeier H 200

  • gerard

    Beste mensen,

    Mijn voorste ruitensproeier van m`n H200 doet niets meer.

    Motortje stuk ?? (zekering is goed). Weet iemand hoe ik

    daar bij kan komen. Het kan toch niet zo zijn dat ik eerst een spatscherm

    moet loshalen. Wie heeft een tip.

  • kees

    gerard Schreef:

    ——————————————————-

    > Beste mensen,

    >

    > Mijn voorste ruitensproeier van m`n H200 doet

    > niets meer.

    > Motortje stuk ?? (zekering is goed). Weet iemand

    > hoe ik

    > daar bij kan komen. Het kan toch niet zo zijn dat

    > ik eerst een spatscherm

    > moet loshalen. Wie heeft een tip.

  • F.S.

    Ik weet dat het een oud onderwerp is, maar wellicht heeft iemand er in de toekomst wat aan:

    Ik heb vorige week het ruitensproeier-reservoir bij onze H200 vervangen (klein barstje in het oude reservoir, liep langzaam leeg), daarvoor moet echt de halve auto uit elkaar maar bij problemen met het pompje (meestal oxidatie in de stekker, het regenwater loopt door die ruimte heen) is het voldoende om slechts de wielkast open te schroeven. Om iets makkelijker te kunnen zien wat je doet, is het aan te bevelen om de richtingaanwijzer naast de koplamp te demonteren.

    Als het reservoir lek is heb je flink wat sleutelwerk;

    -Raamlijst onder kleine zijraampje lostrekken, de twee bouten daaronder losdraaien, de raamlijst/rooster onder het voorraam aan de bijrijdershelft loschroeven en daarna lostrekken, de bout naast de antenne losdraaien.

    -De beide koplamp en richtingaanwijzers units demonteren; schroefje van richtingaanwijzer losdraaien, daarna de raw-lampunit eruit wrikken (gaat vrij lastig), stekkertje losklikken. Drie bouten van de koplampunit losdraaien, beide stekkers van de koplampunit losklikken. Aan de bestuurderszijde ook de richtingaanwijzer en koplamp unit demonteren.

    -Drie kunststof schroefjes van de bumper losdraaien die midden onder de koplamp units en ter hoogte van het Hyundai logo zitten. Twee bouten links en rechts van logo ook losdraaien.

    -Onder de auto de kunststofschroefjes van de bumper losdraaien, stuk of zes (die vlakbij de wielkast aan de bestuurderszijde kan blijven zitten).

    -De schroeven rond de spatlap in de wielkast aan bijrijderszijde losdraaien, stuk of vijf (door het stuur volledig om te draaien ontstaat er net voldoende werkruimte). Spatlap verwijderen.

    -Wrik de kunststof klemmetjes los waar de (metalen) schroeven in zaten, dit gaat het beste door vanuit de portier de klemmetjes met een punttang samen te knijpen en eruit te duwen.

    -De kunststof schroefjes in de wielkast losdraaien, stuk of vijf. Draai achter het zijscherm de bout van de antenne-steun los.

    -Zij-richtingaanwijzer verwijderen; steek vanaf de achterzijde van de auto een kleine schroevendraaier achter de richtingaanwijzer en duw daarmee het verende-metalen lipje naar voren. Wrik de richtingaanwijzer eruit en klik de stekker los.

    -Draai vanuit de portier drie bouten in het zij-scherm los, draaien onder de portier naast de plek waar de spatlap hing ook nog een bout los.

    -Draai vanuit de wielkast de bout/schroef los waar de punt van de bumper aan het zijscherm vast zit. Draai vanuit de verwijderde raw en koplamp-unit opening twee moeren los waar de bumper mee aan het zijscherm zit.

    -Trek de bumper nu een stukje los op dat hoekpunt (gaat vrij lastig), ondersteun de bumper met een emmer, kistje o.i.d. Er vallen een of meerdere metalen klemmetjes op de grond, waar de bumper ter hoogte van de mistlampen (of doppen van de optionele mistlampen) mee vastgeklikt zat.

    -Draai de twee moeren en de bout van de vultuit van het ruitensproeier-reservoir los, trek de vultuit eraf.

    -Draai de twee bouten naast de motorkapsteun los.

    -Haal de motorkap van de steun af, draai de laatste twee bouten van het zijscherm los die zichtbaar zijn geworden bij het loshalen van de bumper.

    -De antennekabel hoeft niet los, laat het zijscherm voorzichtig tegen het wiel steunen.

    -Slangetje van het ruitensproeierpompje losmaken, stekker losklikken, laat iemand de motorkap even openhouden (de motorkapsteun zit tenslotte aan het verwijderde zijscherm) en draai de twee moeren waar het reservoir mee vast zit, los. Knijp het voorste kunststof klemmetje van het reservoir in en druk het naar buiten. Daarna kan het reservoir uit het andere klemmetje worden geschoven.

    -Het pompje kan met stevig trekken uit de rubber-ring van het reservoir worden gehaald.

    Het reservoir heeft overigens een inhoud van 2,5 liter.